Ochrana objektívu pred znečistením je veľmi dôležitá. Preto má mnoho kompaktných fotoaparátov rôzne spôsoby, ako chrániť optiku aspoň v čase, keď sa fotoaparát prenáša a nefotí sa ním.…
Meniť kontrast vo fotoaparáte?
Kontrast obrazu som skúšal zmeniť na niekoľkých fotoaparátoch a výsledok bol vždy trochu iný. Myslím, že vo väčšine prípadov tento parameter nemá zmysel meniť a jeho normálna, stredná hodnota, akú určil výrobca dáva najlepšie výsledky.
Na čo to teda je dobré?
- Nízky kontrast dáva niekedy fotky mierne mdlé, inokedy majú bohatšie prekreslené poltóny.
- Vysoký kontrast zas môže zlikvidovať informácie o najsvetlejších, alebo najtmavších miestach obrázka.
- Ani jedna z predošlých možností však neplatí pre každý fotoaparát rovnako.
Niektoré fotoaparáty spracujú fotku tak, že – či ju získate vo vyššom, alebo v nižšom kontraste – obsahuje približne rovnaké informácie. Buď je viac mdlá, alebo viac kontrastná.
Iné fotoaparáty menia kontrast reálne, takže vysoko kontrastné fotky budú mať celkom vypadnuté informácie v svetle a v tme. Naopak v režime nízkeho kontrastu môžu dokonca podať lepší výkon v prekreslení poltónov.
Test je najlepší spôsob, ako sa dopátrate odpovede na otázku, ako máte fotiť vy.
Odfoťte záber normálne, v najsilnejšom a najmenšom kontraste a fotky si prezrite.
Olympus C730. Vľavo najvyšší kontrast, obloha je už bez obrazovej informácie. Stredná fotka je normálny kontrast a pravá najnižší. V stave najnižšieho kontrastu sa podarí zaznamenať najlepší rozsah poltónov.
Toto zistenie môže viesť k záveru, že zníženie kontrastu pri fotení týmto fotoaparátom môže mať priaznivé účinky na kvalitu fotiek – bude na nich menej bielych miest bez informácie. Naopak zvýšeniu kontrastu by som sa určite pri fotení týmto prístrojom vyhol – nie je problém neskôr zničiť aj dobrú fotku v editore, ale foťákom zničenú fotku už nezachráni nič.
Ešte si prezrime väčšie obrázky z rovnakého záberu.
Najnižší kontrast. Aj najvyššie svetlá na oblohe stále takmer obsahujú kresbu, vypálené sú len malé oblasti.
Normálny kontrast – obloha je na hranici vypálenia, miestami je vypálená.
Najvyšší kontrast a obloha je úplne zničená. Začínajú miznúť aj podrobnosti, napríklad drôty hore.
Ako som fotil: Plne manuálne nastavenie času, clony, zaostrenia a farebnej teploty. Tieto hodnoty som uzamkol do manuálneho režimu preto, aby sa nestalo, že výsledok bude ovplyvnený odlišným nastavením expozície automatikou.
Ak váš fotoaparát nemá všetko nastaviteľné ručne, na tento test je nutné použiť pevný statív. V núdzi stačí aparát niekam oprieť, ale nesmie sa pohnúť. Pomocou statívu sa zaistí, že automatika vyhodnotí sériu obrázkov rovnako a tak jediným parametrom, ktorý sa bude meniť je kontrast obrázku.