Kompozícia a plocha
Typickou chybou začiatočníka je, že fotografuje psa zo vzdialenosti, v akej práve stojí.
Taká fotografia nestojí za nič, pretože väčšina plochy je využitá na okolie, ktoré nás na tejto fotke vlastne vôbec nezaujíma. Nebojte sa ísť k nemu bližšie.
Povedal som bližšie! Eeešte bližšie – stále je využitá len malá plocha záberu na prenos informácií o psovi. A to nebo hore tiež nemá čo hľadať.
Tak! Teraz už je plocha využitá efektívne.
Šteňa nemusí byť na fotke zobrazený celé – nefotíte anatomický atlas.
Keď ma známi volali, že majú šteňa, tešil som sa na niečo malé a milé, nečakal som, že budem fotiť trojmesačný autobus.
Pokojne skúste aj „psí portrét“.
Kompozía a pohyb
Ak pes beží, na fotkách zvykne dobre vyzerať, iba ak nemá ňufák tesne pri okraji fotky. Ak má byť niekde na fotke okraj, doprajte ho práve na tom mieste, kde má pes hlavu.
Zle – pes sa nosom takmer dotýka pravého okraja. Zadné nohy sú dosť beštiálne odrezané.
Vľavo je viac priestoru, aby to vyzeralo, že sa má kam rozbehnúť. Inak takýmto záberom donútite diváka, aby sa pozrel priamo tam, kde by to mohli niektorí považovať za hóóódne neslušné.
Iná ukážka kompozície, pri ktorej je pred psom dostatok miesta. Všimnite si, že všetky ostatné okraje sa takmer dotýkajú psa, ale pred hlavou má priestor. To je dobre – fotka nepôsobí stiesnene.
Výrez
Ak sa kompozícia v teréne nepodarí (ubezpečujem vás, že je to celkom normálne, ak sa nepodarí), môžete siahnuť k výrezu.
Fotka, na ktorej je pes vo vydarenej pozícii, často obsahuje rušivé pozadie a okolie.
Stačí zľahka ostrihať okraje a zrazu je na fotke viac psiny.
Kontrolujte objektív
Ak si myslíte, že ste práve spravili najkrajšiu fotku dňa, môžete rovno siahnuť po čistiacej handričke.
Celkom určite vám tesne predtým niekto oblizol objektív a máte na ňom fľak, ktorý fotku diskvalifikuje z výberu.
A človeka môže aj trafiť šľak. Zašpinil ho ten zajac, potvora zvedavá…