Portrét v interiéri

Pri fotografovaní portrétu v amatérskych podmienkach väčšinou nemáme žiadne doplnky, ako špeciálne svetlá, odrazové svetelné panely (napríklad alobal nalepený na veľkej ploche, ktorý poslúži ako zdroj svetla). To však neznamená, že nemôžete nasnímať kvalitné fotografie.

Naopak – v miestnosti sa zvykne dariť získať veľmi pekné portréty práve vďaka mäkkému osvetleniu. Jedinou nevýhodou bude dlhší expozičný čas.

Dlhý zoom

Pri portréte je vhodné použiť dlhší zoom, nie širokouhlý objektív. Ak máte fotoaparát s trojnásobným zoomom, optimálna poloha pre fotografovanie portrétu je zoom pritiahnutý „nadoraz“.

S dlhým zoomom však vzniká riziko pohybovej neostrosti a preto odporúčam pri fotení použiť statív.

Preč s bleskom!

Ak to nie je nutné, nepoužívajte pri portréte blesk. Radšej nikdy.

Vľavo fotografia v miestnosti bez blesku s takmer čelným, rozptýleným svetlom. Vpravo fotka s bleskom – plochá, neprirodzená.

Svetlo umožňuje modelovať pomocou tieňov – využite to. Ak môžete, voľte radšej bočné ako čelné osvetlenie.

Vľavo bočné osvetlenie, vpravo čelné. Bočné osvetlenie vytvorí príjemné tiene, ktoré dokážu zvýrazniť tvar tváre.

Prečo? Pretože fotografia zachytáva len svetlo a tmu. Kde niet kontrastu, niet informácie. Dobre nasvietená tvár by mala obsahovať svetlo aj tmu:

Pod nosom síce je tieň trochu ostrejší, ale v provizórnych podmienkach sa nedá nič robiť. Ak by ste chceli takúto fotografiu premeniť len na tri zložky – svetlo, sivú a tmu, uspeli by ste:

Teraz vidieť, čo je zatienené.

Pri množstve kontrastu v tvári sa riaďte tým, čo zvládne váš fotoaparát. Príliš vysoký kontrast vedie k vypáleným oblastiam na tvári – to nechceme. Tiež nie je dobré, ak sú oči príliš skryté v tme.

Na osvetlenie je dobré mať čo najviac difúzne svetlo. Okno neotvorte, ale zacloňte hustejšou  bielou tkaninou. Čím väčšia plocha svetelného zdroja bude, tým lepšie fotky získate. Lepšia je miestnosť s viacerými oknami, než s jedným.

Nekombinujte svetlo z okna so svetlom lampy.

Tip: Prečítajte si článok Maľovanie portrétu podľa fotografie. Sú tam tipy aké fotky sú na to najlepšie.

Kde si sadnúť?

S voľbou osvetlenia teda bude súvisieť aj miesto, kde budete portrétovaných ľudí fotografovať.

Určite by ste sa mali vyhnúť fotografovaniu v protisvetle. Vzniknú tak fotografie, ktoré síce nie sú celkom márne, ale nezvyknú sa hodiť ako štandardný portrét.

V protisvetle totiž zvyknú pozornosť pútať predmety z okolia skôr ako tvár. To, samozrejme, nie je naším zámerom.

Použitie blesku je v takomto prípade šancou ako situáciu zachrániť – ale berte to ako núdzový spôsob.

Na tomto obrázku, mimochodom, vidieť žalúzie – pomerne efektívny spôsob získania difúzneho svetla.

Opačným extrémom je, ak si sadnete tak, že okná budú za vami a portrétovaný občan bude osvetlený čelným svetlom.

Čelné osvetlenie je neutrálne a tak sa zvykne hodiť skôr na preukazy. Na účely portrétu však má trochu slabšiu plasticitu. V niektorých prípadoch dokonca treba bojovať aj s odleskami okien v okuliaroch.

Najlepšou voľbou býva bočné svetlo, no radšej nech vstupuje viac z prednej, bočnej strany, nie naozaj celkom zboku. Na tomto obrázku už je osvetlenie bočné – kontrast na tvári je už za hranicou zaznamenateľného rozsahu jasov. Ľavé líce začína byť vypálené.

Tu už svetlo dopadá zboku a trochu zozadu. Svetlom pri takejto konfigurácii už začíname odpútavať pozornosť od očí a začína byť dominantným líce a ucho. Prípadne okolie…

Tu je svetlo zboku a spredu. Kontrast na tvári už je ovládateľný, oči sú dobre viditeľné.

Plasticita tváre je príjemná a takúto fotografiu môžete pokojne použiť na veľa spôsobov.

Ako sa tváriť?

Dobrá otázka. Dúfal som, že sa jej vyhnem…

…ale nedá sa. Je dobré, ak viete, aký je cieľ portrétu. Úsmev nebýva na škodu veci, no prílišný úsmev sa nehodí na každú fotografiu.

Ja uprednostňujem neutrálne fotografie s „ukončeným“ gestom.

Napríklad smiech nie je neutrálny – je to silná emócia a na portrét by som ju nevolil. Môže v divákovi vyvolať tiež emóciu a to nebýva cieľom.

Neukončeným gestom rozumiem prechodné stavy, kedy je z fotky jasné, že portrétovaná niečo hovorila alebo chcela povedať.

Úsmev so zatvorenými ústami býva veľmi príjemný.

Ukončené gesto je také, z ktorého je zrejmé, že aj v skutočnosti sa ten človek  tak asi zvykne tváriť normálne.

Snáď s výnimkou cestovania v električke, tam sa človek musí povinne tváriť inak než normálne. Najčastejšie namosúrene a nezúčastnene, aby kompenzoval situáciou vynútenú priestorovú blízkosť s cudzími ľuďmi, s ktorými je nechtiac v priateľskej až intímnej vzdialenosti.
Tuším som trocha odbočil…

Celková kompozícia

Fotografujte len to, čo ste pôvodne chceli.

Zle: na fotografii je všetko možné a postava zaniká.

Ak to je portrét, nebojte sa ísť bližšie, ak nestačí zhruba trojnásobný zoom.

Zle: Fotografoval som sediacu osobu postojačky. Tento pohľad na ľudí prenechajme kárajúcim učiteľom a nadriadeným, vy fotografujte z výšky očí fotografovaného.

Na tejto fotografii je fotoaparát vo výške očí, a portrétovaná sa (správne) díva do objektívu, čím vzniká pocit, že sa z fotky díva na nás. Keďže sedí mierne bokom, umiestnil som ju do ľavého boku obrázka.

Ako získ
ať príjemný výraz v tvári fotografovaných?

Mnoho ľudí pri portrétovaní robí drahoty. Neradi spolupracujú a potom fotky dopadnú zle. Zákonite.

Pri fotografovaní je dobré práve pre nich mať pripravené nejaké krátke a zaujímavé historky alebo vtipy. Zabávajte fotografovaného – bude mlčať a počúvať. Počas hovorenia zároveň fotografujte.

Zaistíte tým, že fotografovaný bude kontaktovať vaše oči (ak máte tvár za fotoaparátom, bude sa dívať presne tam, kde chcete) a zároveň sa bude tváriť neutrálne a príjemne.

Kým hovoríte, mnoho ľuďom ani nenapadne, že ich aj fotografujete. Preto sa tvária bezprostredne. To je najlepšia taktika na „nefotogenických“. Sadnú si a myslia si, že fotenie ešte len chystáte. Ako náhle sa začnú „krútiť“ a robiť opičky typu „už ma nefoťte“, spokojne ich pošlite preč – už máte dávno nafotografované…

Celkom vážne: pripravte si poznámky a majte ich niekde nenápadne pohodené. Ak začne fotografovaný robiť ťažkosti, povedzte vtip a pritom sa tvárte, že nefotíte, len niečo štelujete. Niekedy pomôže použiť aj samospúšť – máte 10 sekúnd na to, aby ste fotografovaného zabavili a on sa nechá – veď predsa nefotíte. Len nesmie na aparáte nič blikať…

Záverečné prianie pevných nervov

 

Využite digitálny fotoaparát a snímajte veľmi veľa záberov.

Pri voľbe najlepšej fotky z celej série by do veci nemal hovoriť portrétovaný, aspoň by nemal mať hlavné slovo. Človek sám seba nedokáže objektívne posúdiť. Žiaľ, toto sa niektorým nešťastníkom nedá vysvetliť.

Komentáre k článku: Portrét v interiéri

  1. me 22. júna 2004

    Opat skvely clanok s ludskym vysvetlenim a nazornymi ukazkami!Super..

  2. velo 22. júna 2004

    Som rád že máme M.Veselého,je to poklad pre slovemnských aj českých fotografov.Predstavte si že by bol maďar alebo mongol,vôbec by sme mu nerozumeli…

  3. Miso 22. júna 2004

    Pripajam sa ku gratulaciam, clanky v poslednej dobe su velmi svieze, plne praktickych rad a perfektnych prikladov.
    Miro, netrufol by si si na knizku ? Ja by som to kupil urcite (uz len kvoli menu) ;)

  4. velo 22. júna 2004

    Miro na hrad!

  5. goran 22. júna 2004

    Fotenie tvare v interieri som skusal, zaclonene som mal zaclonou ;-) Farebnost a kontrast boli squelle, svetla bolo dost, takze som fical na ozaj dlhom skle. Hlbka ostrosti to sprijemnila este viac.
    Na druhej strane, najlepsie fotos som dostal, ked sa mi typek nepozeral do objektivu ale cumel napr. do telky (na nejaku funny show). Zda sa mi to prirodzenejsie. Vsetky fotky s filmovym fotoaparatom mam take, ze mi obcania okukuju cocku fotaku :( Je to ako ked zienka telenovelova hladi do kamery a hovori: „Ach, co ak ma Chose Fernando Alonso nelubi, pretoze som mu zahla s Duncom Iglesiasom?“
    Ak chce niekto fotku, fotim ho vtedy, ked o tom nevie. A z reakcii viem, ze sa vysledna podobizen paci ludom viac, ako ta „strojena“…

  6. goran 22. júna 2004

    inac, pripajam sa ku glorifikacii digitalneho biskupa megapixelovej diecezy sv. Miroslava Veseleho (in vino veritas, in cola coffein) a blahorecim ho (aj ked neviem, co vlastne blahorecenie znamena, ale malo by to byt nieco pozitivne…) na veky vekov a nikdy inak, a tak dalej. VIVA LA MV! ;o)

  7. Tomas 22. júna 2004

    Great! Skoda ze nie je hodnotenie clanku, urcite by som dal plny pocet.

  8. Miro Veselý 22. júna 2004

    Miso: Knižku som tu už riešil. Bežné vydavateľstvá majú mizerné honoráre. Je to práca tak na štvrť roka pre dvoch ľudí a nedá sa robiť za almužnu. Zrejme takú knihu raz vydám vlastným nákladom, tam je ale investícia do tlače tak vysoká, že to nerisknem. (Veľká časť tlače musí byť štvorfarba) Píšem však už knihu na tému tvorby webstránok – či sa firemný web vyplatí, ako na to, aby zarobil, optimalizácia pre vyhľadávače a podobné veci – pri tom stačí čiernobiela tlač, čo je podstatne lacnejšie – takú investíciu risknem. Očakávam, že koncom leta by mohla byť na svete. Ak to predám a zarobí to, pôjdem aj do knihy o fotografovaní. Problém knihy o fotení je ten, že to nestačí zobrať z webu a vytlačiť, chce to trochu inú štruktúru a jazyk. Chcem to spraviť buď prvotriedne, alebo nič.
    Týmto vás zároveň prosím, aby sme sa v diskusii k tomuto článku o fotení portrétu už nevenovali otázke kníh. Ak sa niečo chcete pýtať, použite majl, odpovedám. Alebo diskutujme napríklad pri článku http://www.digi-foto.sk/info/miro-vesely-autor-webu-digi-foto vďaka za porozumenie.

  9. Miro Veselý 22. júna 2004

    Tomas: hodnotenie som vypol (dúfam, že len dočasne) ale klikali naň aj roboty vyhľadávačov. Keď to ošetríme, zas to aktivujem.

  10. inty 22. júna 2004

    pripajam sa ku kolegom a glorifikujem tiez ;)
    si pamatam, ze pred rokom boli recencie o nicom v porovnani s digineff napr. – teraz je to 10x naopak …

    inak neviem ake mate vy skusenosti , ale moj olympus s 1:2.8 , ido 50, 3xzoom ma uz 1/10sec expozicie, co je vzdy rozmazana fotka ak sa fotografovany nesustredi na drzanie a hybe sa ;)

    Mata na to nejaky trik ?

  11. Miso 22. júna 2004

    Nuz najprv skusit zmenit osvetlenie. Asi by som skusil iso 100 ci 200, sum je pre bezne fotky este v pohode Pripadne sa trosku hrat s EV a potom mozno uprava v PC… aspon to napada mne :)

  12. Miro Veselý 22. júna 2004

    inty: s desatinou sekundy sa fotí naozaj ťažko. Potom už treba zjednať viac svetla, alebo sa proste nehýbať, čo naozaj môže byť aj problém.

  13. goran 22. júna 2004

    inty: aj ked to velmi nerad pisem, fot s bleskom, lebo na to ho tam dali, ked vsetko ostatne zlyha :)
    MV: nie je mozne zmiernit dopad blesku na klasickych kompaktoch? nemohol by INTY pred blesk dat napr. nejaku latku? vyzeralo by to lepsie, alebo sa mylim?

  14. goran 22. júna 2004

    blesk spominam preto, lebo kompakty pri nom hadzu kratky cas expozicie v beznom automatickom rezime. latku spominam preto, lebo by mohla pomoct zmiernit nicivu silu blesku. tolko vravi moja logika :o)

  15. Tomas 22. júna 2004

    Miro, co ti na takyto clanok povie manzelka? Ak by som mojej dal tolko fotiek na web, asi by som zostal dlho bez radostí ;-)

  16. Michal Škrabálek 22. júna 2004

    na tento server jsem se dostal až v poslední době, pravidelně jsem četl grafika.cz, digineff.cz a další… nenapadlo mě, že může existovat tak hezky vytvářený infoserver, jako je digi-foto.sk. články zde prezentované jsou rozumně, lidsky a velice názorně vysvětlovány (k čemuž přizpívá hromada názorných fotografií) a musím říci, že se jedná asi o nejlepší web tohoto typu, jaký znám. přeji autorovi mnoho chuti do dalších podobných článků, dělá velmi dobrou práci! váš web doporučím všem známým zabývajícím se digitální fotografií.

  17. Miro Veselý 23. júna 2004

    goran: ľutujem, ale na blesk kompaktu nepomôže dať rozptylovátko. dosiahli by ste skôr oslabenie výkonu, nie difúziu. Problémom blesku je jeho smerovosť – svieti od objektívu a to zákonite celkom eliminuje plasticitu. S tým sa nedá nič robiť.

  18. Miro Veselý 23. júna 2004

    Tomas: Požiadam ju, nech sa vám tu k otázke vyjadrí. Nesľubujem. Osobne však na tých fotkách nevidím nejaký konkrétny problém. Myslím, že sú celkom v pohode.

  19. yarco 23. júna 2004

    Miro, kedze si vypol hodnotenie, udelujem ti znamku „1“ touto formou.
    Tato „kompozicna“ seria sa mi paci. Pomaly pripravujem moju drahu na to, ze jej dam niektore z tych clankov precitat, bude to nenasilna forma foto-vzdelavania aj pre uplneho laika.
    Vdaka!

  20. Ľubomír Homola 23. júna 2004

    Pripájam sa ku gratuláciám a kladným hodnoteniam,ktoré ako pozerám tu vznikli celkom spontánne.Miro nasadil latku do slušnej výšky,a čo je veľmi povzbudzujúce aj sa mu ju darí udržať.Ak by vzniklo u nás ministerstvo fotografovania,kandidát je jasný.Bol by asi jediný,ktorému by rozumeli“normálni ľudia „.

    Ľubomír Homola

  21. polovička 23. júna 2004

    Tomasovi a Mirovi: Môj odpor k vlastným fotkám je po rokoch fotenia odstránený. Miro ma nestrápňuje, čo ja o svojich fotkách jeho tváre tvrdiť nemôžem. :-) Všetko chce tréning. Modelky aj fotografi. Veľa trpezlivosti prajem všetkým. LZ

  22. ultraferi 15. novembra 2004

    Skutočne, toľko chvály som ešte nevidel a nečítal. Ale ako nezávislý (inak, každý na niekom alebo niečom závisí) pozorovateľ, môžem konštatovať, že články sú písané s rozumom, „polopatisticky“, a hlavne vďaka obrázkom názorne. Hawk.

Pridajte komentár: