Nechoďte ďaleko od človeka, ktorého fotíte.

Aj keď v článku Spravte výrez už pri fotení na tomto webe som tému kompozície pri portréte už riešil, nezaškodí si zopakovať túto zásadu ešte aj samostatne. Patrí totiž k najčastejším chybám, s akými sa pri prezeraní rodinných fotografií dá stretnúť.

Omylom laika býva, že od objektu, ktorý chce fotografovať príliš odstúpi.

Táto tendencia môže byť prežitkom z minulosti, kedy fotoaparáty mávali často len základný a teda málo širokouhlý objektív a fotografi si navzájom dávali rady typu – ak chceš vidieť celú postavu, musíš odstúpiť…

Kto tak roky fotografoval, nemusí si uvedomiť, že odrazu máme fotoaparáty s širokouhlými objektívmi.

Častým zámerom fotografa býva aj snaha získať na jeden záber občana spolu s nejakou zrúcaninou, či krajinou, alebo na pláži. Vo všetkých týchto prípadoch býva tendenciu fotografovať ľudí z väčšej vzdialenosti, tak, že tvoria oveľa menej, ako polovicu výšky fotografie.

Osobne neodporúčam takúto prax, pretože na rodinných fotografiách z dovolenky, či výletu, býva v každom prípade dôležitejší záber zúčastnených ľudí, než celkový záber na prírodu, či krajinu.

Ak sa vyberiete do Vysokých Tatier a fotografujete sa pri lanovke, alebo Lomnickom štíte, získate fotografie, ktoré sú prakticky nepoužiteľné. Vzdialená postava dáva tušiť, že na fotografii mal byť niekto z vašich známych, ale kompozícia celkovej fotografie spravidla neumožňuje, aby sa divák mohol aspoň kochať pekným prostredím.

Preto je výhodnejšie ku fotografovaním osobám pekne pristúpiť bližšie, nech tvoria podstatnú časť záberu.

Neobávajte sa nafotografovať ľudí zblízka, pretože profesionálne zábery Lomnického štítu sa dajú získať kedykoľvek, ale kvalitné zábery vašich blízkych, či už sú fotografované doma alebo na dovolenke sa dajú odfotiť len raz. O niekoľko rokov už budú všetci trochu iní a možno vám bude ľúto, že na tvárach nevidíte všetko to, čo by bolo vidieť keby boli fotografované z väčšej blízkosti.

Preto býva najvýhodnejšie, ak kombinujete obrázky detailov tvárí zúčastnených s celkovými zábermi na krajinu.

Viac k tejto téme...

 

Komentáre k článku: Nechoďte ďaleko od človeka, ktorého fotíte.

  1. sleeper 19. novembra 2004

    Ja by som sa naopak prihovaral za vacsi zoom. Odstrania sa tym deformacie vzniknute sirokym ohniskom.
    Tusim ste to uz aj Vy niekde spominali.

  2. dk 19. novembra 2004

    elegantné fotografie vzniknu pri foteni sirokouhlym objektivom ked mam v pozadi napr. nejaky architektonicky skvost a spolufotena osoba je skoro tesne predo mnou, tak ziskam peknu fot. ku s ostrou tvarou a s rozostrenou (viac alebo menej) budovou v pozadi. keby sa dalo hodil by som sem aj ukazku, nech je jasne o com meliem. tazko sa to vysvetluje :-((

  3. tomas 19. novembra 2004

    tiez sa prihovaram za obrazky

  4. MAHO 19. novembra 2004

    Miro: Celkom zaujimavy nazor :-)
    Ja sa vsak spravam uplne opacne – ked som niekde v neznamom (menej navstevovanom) prostredi, tak si v prvom rade fotim prirodu a fotku s kamaratmi (frajerkou) pridam len tak, ako dokumentaciu “tu sme boli” – dost fotiek pribuznych mam z rodinnych oslav…
    Na druhej strane je pravda, ze je nezmyselne, aby na fotke bola cela postava vysoka stvrtinu fotografie a ostatne priroda – vtedy je lepsie dat sirsie ohnisko tak ako je to v tomto clanku

  5. Miro Veselý 19. novembra 2004

    tomas: možno časom, zatiaľ to nehrozí.

  6. ap 19. novembra 2004

    “prežitkom z minulosti, kedy fotoaparáty mávali často len základný a teda málo širokouhlý objektív”
    u mňa to je presne naopak- mal som /teda ešte mám/filmový kompakt s ohniskom asi 29 mm a teraz používam DF so zoomom 38-380 mm /po prepočte/ a širšie ohnisko dosť chýba najmä v miestnostiach. ale pri fotení ľudí môžem fotiť aj z väčšej vzdialenosti s pritiahnutým zoomom a tým aj menšou hlbkou ostrosti.

  7. zeff 20. novembra 2004

    Kam umiestniť osobu (rodina, priateľ) pri fotografovaní krajiny, alebo architektúry?
    To záleží od toho, či to má byť fotografia tej osoby, alebo krajiny. Osobu dávam do popredia a k tomu komponujem krajinu (robiť fotku na pas v krajine nemá zmysel). Ak to má byť krajinka (budova) pre jej krásu, ktorá ma zaujala, poprosím priateľov, aby mi nevstupovali do záberu (alebo počkám..). Dôležitý je zámer, čo chcem fotiť. Fotografia s maličkou postavou pri zábere celku stavby, alebo krajiny nie je vhodná ani do rodinného albumu.
    A chcel by som ešte dodať, fotky do rodinného albumu by mali mať atribúty blížiace sa fotkám pre verejnosť – v čase digitálov dvojnásobne.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: