Fotografujeme cez dvere
Veľmi často sa stáva, že fotograf nemá dobrý odstup od objektu. Inokedy je objekt nemožné fotografovať inak, ako cez otvorené dvere. Pri fotení cez dvere je však vždy potrebné myslieť na to, že môže snímka dopadnúť zle, až nepoužiteľne.
Ostrosť
Prvým problémom fotografovania cez dvere môže byť problém so zaostrením.
Automatika fotoaparátu môže stenu, či dvere vyhodnotiť, ako miesto, na ktoré chce zaostriť a nepostrehne, že objekt, ktorý vás zaujíma sa nachádza v skutočnosti oveľa ďalej.
Tento problém pri bežných digitálnych fotoaparátoch väčšinou nebýva vypuklý, pretože hĺbka ostrosti hrá v náš prospech. Každopádne je o tomto riziku dobré vedieť, a keďže väčšina fotoaparátov na LCD znázorní miesto, na ktoré ho práve zaostruje, môžete kontrolovať, či to náhodou práve nie je rám dverí.
Druhým a veľmi vážnym problémom môže byť
Rozdielne osvetlenie prostredí
Konkrétne pred dverami a za dverami.
Tento problém spadá do kategórie niekedy až neriešiteľných.
Malý dynamický rozsah, aký ponúkajú bežné digitálne fotoaparáty totiž neumožní, aby bol kvalitne zaznamenaný obsah v tmavom prostredí za dverami, aj osvetlená stena pred dverami.
Kým fotografujete záber v jednej rovine, v ktorej je rovnaké svetlo po celej ploche, problémy nenastanú.
Akonáhle je v druhej miestnosti tma, fotoaparát často nameria expozíciu z popredia a bytosť v pozadí je tmavá.
Ak by ste expozíciu upravili bodovým meraním na osvetlenie zodpovedajúce tmavšej miestnosti, popredie bude vyžraté dobiela…
Rovnako problémovo môže dopadnúť obrázok fotografovaný v opačnom zoskupení – z tmavej miestnosti do svetlej.
Napriek tomu, že okolie bude zlé, výhodné býva exponovať správne to, čo ste pôvodne chceli odfotografovať. Preto je vhodné zvoliť na nastavenie expozície bodové meranie.
Pri meraní expozície na bod, fotoaparát bude merať svetelnosť na scéne za dverami a tomu prispôsobí expozíciu – spravidla správne.
Musíte sa zmieriť s tým, že všetko – tmu aj svetlo – sa vám asi zachytiť nepodarí, čím vyšší bude kontrast v osvetlení, tým horšie výsledky. S týmto problémom sa zatiaľ nedá nič robiť a nič nenasvedčuje ani tomu, že by v dohľadných rokoch mali prísť na scénu fotoaparáty, ktoré by tento problém zvládli. Preto v prípade, že dvere budú tmavé alebo príliš svetlé, nezúfajte, je to dané technologickou nutnosťou.
Blesk a fotografovanie dverí
Pri použití vstavaného, či iného blesku nastáva podobný problém, ako pri fotografovaní pri rôznych osvetleniach v miestnosti.
Blesk spravidla svieti pomocou automatického merania záblesku a v prípade, že jasne osvetlená stena pred dverami blesku "oznámi" dostatočnú expozíciu, môže sa stať, že objekt za dverami už bude exponovaný nedostatočne. S týmto javom sa v niektorých digitálnych fotoaparátoch nedá robiť absolútne nič, len o ňom vedieť, a keď zistíte, že váš fotoaparát vyhodnocuje svetlé popredie, ako mieru expozície, musíte zmeniť expozíciu pri fotografovaní, pretože taký blesk sa pravdepodobne nepodarí donútiť aby svietil viac.
Výnimku tvoria len fotoaparáty, ktoré dokážu záblesk regulovať manuálne.
Farebná teplota osvetlenia
Posledným problémom fotografovania cez dvere, či okno môže byť ešte rozličná farebná teplota osvetlenia.
Príkladom môže byť fotografia z miestnosti, v ktorej svieti neónové osvetlenie, dverami do miestnosti, ktorú osvetľujú žiarovky. Záber zo zeleného osvetlenia do osvetlenia červeného spravidla automatiku oklame a výsledkom bude farebne nekonzistentná fotografia a nepredvídateľná celková farebnosť.
V takom prípade jedinou cestou k náprave je pri fotografovaní nastaviť úroveň bielej manuálne, alebo podľa niektorého z prednastavených profilov.
Juraj Polacek 17. novembra 2004
Kombinacie expozicii, automaticke vyrovnanie kontrastu u HP
Skoda ze ste nespomenuli prakticke skusenosti s bracketingom a skladanie viacerych snimkov s roznou urovnou expozicie do jedneho. Nikdy som to nerobil, preto by ma to dost zaujimalo. Okrem toho prave na toto existuje u Hewlett-Packard v R-kovych radach „adaptive lighting“ technologia=zjasnenie tienov. Opat by ma zaujimali prakticke skusenosti. Mnohi to chvalia, verim, ze v exterieri to podla nahladov robi dobre vysledky, ale co to spravi doma v opisovanych podmienkach je druha vec.
Miro Veselý 17. novembra 2004
Juraj Polacek: V praxi bracketing ani skladanie nie sú veľmi prakticky využiteľné. venujem sa im v samostatných článkoch, ale pri fotení cez dvere to chce skôr to bodové meranie.
k zjasneniu: podobný efekt sa dá dosiahnuť aj retušou, ale tie fotoaparáty som netestoval, iba jeden stroj, krátko.
mirec 18. novembra 2004
Ja si myslim, ze dvere su dostatocne jednoduchy geometricky utvar na to, aby sa dali oznacit vo Photoshope, vystrihnut a vsadit za ne druhy obraz so spravnou expoziciou… (Ak ovsem nefotime 142 dverovych zaberov pod roznymi uhlami, potom by to trosku zdrziavalo…)
Miro Veselý 18. novembra 2004
mirec: kto vie retušovať takúto vec nepotrebuje tento článok. vie.
je skôr napísaný pre nefotografov, ktorí sa čudujú, kde je ich záber kostola z dovolenky, ktorý fotili s bleskom cez dvere :-)
MAHO 18. novembra 2004
To Juraj Polacek:
Pochybujem, ze „adaptive lighting“ od HP je nejaky velmi prelomovy mechanizmus. Ti, co sa retusiam a upravam fotografii venuju, vedia, ze pokial nejaka kresba v tienoch je, tak sa da vytiahnut v editore aj bez HP a pripadne odsumit, velmi silno pochybujem, ze HP s tou technologiou stiha Shadows&Highlights v PS CS + Neat Image :-)
Spajanie expozicii je dobra vec, ale je to naozaj len na krajinky/makra/architekturu, ale nehodi sa na reportazne snimky…
Hacker 18. novembra 2004
Maho:
No, ono je to prelomove v tom, ze to je pristupne pre normalneho usera a nie iba pre tych, co maju na to zaplatit si ~19500,- Sk za Photoshop a dalsich minimalne ~900,- Sk za Neat Image, nehovoriac o tom, ze nie vsetci maju volu/chut/cas ucit sa robit vo Photoshope aby si zosvetlili tiene.
Roman
sleeper 19. novembra 2004
Hacker: btw: su volne dostupne alternativy photoshopu a neatimage demo je pre nekomercne pouzite rovnako free
inty/gregi.net 19. novembra 2004
Tiez sa prikladam k jurajovi. prave som fotil katedralu v Koline zvnutra, tak by to chcelo nejako pospajat. btw: bracketing nepomohol, medzi vnutrom kostola a vonkajskom bol rozdiel 2-4EV a bracketing je tak 1-2EV podla fotaka
Hacker 19. novembra 2004
Sleeper:
Isteze, len som reagoval na MAHOv komentar, ktory som povazoval za neprimerany.