Vo väčšej sále s bleskom
Majlom prišla ďalšia otázka, ktorá stojí za reč:
Nedávno som fotil jednu konferenciu a bol problém s dosahom interného blesku (približne 2 metre). Ako je možné do budúcna sa tomuto vyvarovať? Svetlo v miestnosti je vždy slabé. Fotky boli vždy veľmi tmavé.
Tejto veci sa vyvarovať nemožno.
Vstavaný blesk má slabý výkon
Bežný fotoaparát má dosah blesku 2 až 4 metre. Ďalej nedosvieti, ani v prípade, že by ste mu pohrozili vytiahnutím batérie.
Z toho vyplýva, že ak fotíte v sále, kde sú od vás ľudia často vzdialení aj 5 – 10 metrov, nepochodíte. Fotky s bleskom budú zlé.
Výkon blesku sa dá aspoň trocha predĺžiť tým, že zvýšite citlivosť fotoaparátu na maximum. Zvýši sa tým razantne aj šum. Niekedy je však lepšie mať radšej zašumené ako žiadne fotky.
A čo tak externý blesk?
Majiteľ externého blesku si teraz možno mädlí ruky. Áno, externé blesky majú naozaj podstatne silnejší výkon, ale ani s nimi nespravíte vždy len vydarené obrázky. Na vine je fyzika.
Svetla totiž ubúda so štvorcom vzdialenosti a čím je od vás objekt ďalej, tým menej bude osvetlený. Aj keď váš externý blesk dosvieti až do zadného radu v sále, ešte ste nevyhrali. Predné rady totiž budú v takom prípade osvetlené tak intenzívne, že budú – preexponované.
Nedá sa svietiť do stropu :-(
Veľmi veľa väčších sál má totiž strop veľmi vysoko a navyše často nie biely, takže sa nedá fotiť svetlom odrazeným od stropu.
Ak by to šlo, bolo by to ideálnym riešením situácie.
Bleskom svietiacim do stropu by ste dosiahli ideálne výsledky, ale výkon blesku by musel byť mimoriadny. Navyše strop by musel byť naozaj biely. Nie napríklad drevený, hnedý.
Trocha snívania nezaškodí
Riešením by bolo použitie externého blesku, ktorý by bol zavesený vysoko na strope miestnosti a odpaľoval by sa optickou synchronizáciou. To však málokedy príde do úvahy.
Alebo by ste mali nosiča, ktorý by s bleskom odišiel od vás ďalej. Ak nemáte externý blesk, dá sa niekedy uvažovať aj o tom, že by ste si sálu osvetlili niekoľkými silnými reflektormi. Tie väčšinou nebývajú poruke.
A tak nám nezostane nič iné, len kompromis a trocha retuše.
Kompromisná expozícia
Bežná fotka s vstavaným bleskom bežného výkonu vyzerá zvyčajne takto:
Popredie je takmer na hranici preexpozície a už o meter či dva ďalej začína hlboká tma.
Keby sme použili silný externý blesk, výsledok by nebol oveľa lepší.
(Ukážka je vyrobená vo fotoeditore, nemám externý blesk.) Aby ste aspoň trocha osvetlili zadné rady divákov, popredie bude celkom zničené.
V takýchto prípadoch teda býva najefektívnejšou cestou k rozumnému výsledku retuš.
Bielymi čiarami som naznačil, ako by som pri retuši postupoval. Popredie takmer netreba upravovať. V druhom pláne sú ľudia osvetlení takmer dobre. Vzdialenejšie osoby v treťom pláne sú už hlboko podexponované.
Pomocou výberu lasom by som upravoval krivkami jas osôb v jednotlivých plánoch. Dá sa použiť aj nástroj na lokálne zosvetlenie, ktorým odporúčam zosvetľovať predovšetkým tváre – tak bude váš retušérsky zásah podstatne menej nápadný. Oblečenie môže zostať tmavé a na fotke nebude tak nápadne vidieť, že je zosvetlená.
Výsledkom môže nakoniec byť fotka, na ktorej je dokonca aj vidno, že v sále boli ľudia. Nie je to dokonalá fotka, ale vzhľadom na to, že je to záber vstavaným bleskom 1,3 megapixlového aparátiku, výsledok je uspokojivý.
V ľavej hornej časti obrázku by bolo dobré ešte vyretušovať tie svetlé kruhovité body – to je prach. Ten nájdete na podobných akciách prakticky na každej fotke fotenej vstavaným bleskom. Aj preto odporúčam spoločenské udalosti fotografovať s mnohonásobnou rezervou – každý záber si poistite minimálne 5 krát.
Prachovo – svetelné guľky sa na pozadí retušujú ľahko, ale ak idú niekomu cez tvár, je zle. K prachu a blesku sa viac dočítate v článkoch Bodky a kruhovité fľaky na fotkách a Ako fotiť na diskotéke.
Bez blesku to ide tiež
Podľa mňa je najlepším riešením tejto situácie fotografovať bez blesku. Vyžaduje to však aspoň trochu skúseností, ako držať fotoaparát pri dlhej expozičnej dobe. Alebo použiť namiesto skúseností statív.
Ak máte statív, výsledok vás určite viac než príjemne prekvapí. Sediaci ľudia sa veľmi nehýbu a máte šancu získať ostrý obrázok aj pri expozičnom čase cez pol sekundy. Výhodou takej fotky bude, že na nej bude zachytená realistická farebnosť a svetelná atmosféra danej situácie.
Bez statívu sa tmavšie prostredie fotí ťažko. Ale skúste to – v najhoršom zmažete.
Rokujte s usporiadateľom
Veľké sály bývajú často len prenajaté. Nebojte sa požiadať usporiadateľa, aby počas fotenia zosilnil svetlo.
V mnohých sálach a zariadeniach sú k dispozícii rôzne druhy osvetlenia a na konferenciách sú zapnuté len sčasti. Jednak sa šetrí energiou a jednak nie je ani treba priveľa svetla.
Pri fotení konferencií som často na prvý pokus po jednaní s usporiadateľom dosiahol podstatné zvýšenie hladiny osvetlenia v sále. Spravil som pár fotiek bez blesku z ruky a svetlo sa zas vrátilo do normálnej hodnoty.
MAHO 13. mája 2004
Noo, zaujimavy clanok, dotyka sa temy, ktoru momentalne dost „skusam“.
Mrzi ma, ze si nespomenul jeden podstatny detail, ktory sa da pouzit aj so slabsim internym bleskom a sice – pomala synchronizacia s bleskom.
Podla mna na velku salu je to idealne, automatika (pripadne korekcia sily blesku + expozicie) sa postara o to, aby blizsie predmety a ludia neboli prepalene bleskom a sucasne sa pri dlhsich casoch vyuzije aj lepsie exponovanie pozadia,
blesk okrem ineho zabezpeci, ze aj pri relativne dlhsich casoch expozicie nie su objekty v popredi rozmazane (aj ked sa trochu hybu, napriklad), lebo zablesk trva radovo tisicinu sekundy, takze objekt „zmrazi“,
IMHO velka vyhoda slow synchro (pomalej zavierky) je v tom, ze aj ked blesk vstupi do sceny (a presvetli ju), tak stale zostavaju zachovane aspon ciastocne tiene a atmosfera ako bez blesku,
Inak, mam celkom dobry externy blesk a clovek by neveril, ze sa da dost casto vyuzit aj odraz od stropu (ked je miestnost tak do 4m vysoka),
AD soft.uprava: VYBORNE sa mi na upravu VSETKYCH fotiek s bleskom osvedcil nastroj Shadows/Highlights v Adobe Photoshop CS, ktory ma tu vyhodu, ze vie zosvetlit iba tmavsie casti fotky a zbytocne neprepaluje uz aj tak svetle plochy. Ale o tom uz Miro na svojich strankach pisal…
Miro Veselý 13. mája 2004
MAHO: Mne sa na pomalej synchronizácii nepáči farebnosť fotiek. Potredie modré, pozadie hnedé a navyše pre laika často pozadie neostré. Ale fakt je, že to je jeden z ďalších spôsobov, ako na to.
MAHO 13. mája 2004
Ozaj, este nieco:
pri slow synchro a zapnutom blesku pouzivam zasadne synchro na druhu lamelu (ak aj nahodou zachytim nejaky vyrazny objekt v pohybe, „stopa“ pohybu zostane ZA objektom a nie PRED, ako pri synchro na prvu lamelu),
inak, nerad velmi zvysujem ISO, t.j. pri slow synchro bez korekcie expozicie v noci vychadzaju dost velke casy, takze radsej mam zapnutu korekciu expozicie -1 az -2EV (aby to „hadzalo“ casy tak do 1/15, 1/8s)
a sucasne sa mi osvedcila aj korekcia zablesku do minusu – tak -1/3EV (kedze automatika ma trochu pri slow synchro prepalovat bleskom blizke objekty)
MAHO 13. mája 2004
To Miro:
Proti gustu ziaden disputat :-)
Mne naopak sa paci ta nazltlost vyslednych fotiek (hlavne sa mi PACI, ked stolik v pozadi osvetleny malou lampickou vrha na fotke rozpoznatelny tien na podlahu),
naopak sa mi velmi nepaci na fotkach, kde sa prejavi cisto len svetlo blesku ten uniformny tien, ktory pochadza len od blesku… (pri odraze od stropu je to samozrejme ine, tam je ten blesk natolko rozptyleny, ze sa uz trochu miesa so stavajucim osvetlenim)
Miro Veselý 13. mája 2004
MAHO: Ano, to je fakt, blesk svieti hnusne. Nepouzivam, ak nemusim.
MAHO 13. mája 2004
Nedavno som videl (sice uz upravene) zabery z Canona 10D pri ISO 3200!!!!!!
Tak to uz je ine kafe, take by som raz chcel aj ja…
Sumu na vyreze neupravenej fotky bolo priblizne tolko ako u mna na ISO 400 :-(
Zvedavec 13. mája 2004
Priklanim se k foceni bez blesku. Pravda, chte to pevnou ruku, futra, stul … nebo teda stativ, coz zavani zakopnutim davu o nej.
A pokud se jedna o ten externi blesk, tak tady je navod http://www.volny.cz/jankop/index.html ktery asi ctenari fora na digineffu znaji. Toto zarizenicko mam a funguje to velmi dobre. Pouzivam starsi blesk Metz s Canonem A40. Ovsem na ty saly to fakt nestaci (jednak ten blesk neni az tak silny (ale neni to jen tim), sm. cislo tusim 30, jak to neni o strop, fotky vypadaji divne. Zatim jsem ho zkousel jen v telocvicne a pouzil na foceni „prudkych“ pohybu, kde bych bez bleku mel jenom flek. Pokud se nekdo chce podivat je to na http://www.zsoskol.cz/phprs/gal_index.php?click=1&zazn=Paragraf_1155_2004&zobrazena_strana=1 fotky s bleskem jdou dost dobre poznat. Nutno podotknout, ze telocvicna ma velka, ale venku bylo vcelku zatazeno. Casy byly mezi 1/15 a 1/30. Bez stativu. S bleskem jsem tam daval 1/250 – 1/125.
Ovsem v mistnostech mensich (na chodbach) je to s tim ext. bleskem viditelne lepsi (o strop).
Miro Veselý 14. mája 2004
Tú telocvičňu fakt osvetlí dobre. Vďaka za zaujímavé doplnenia. Ten synchronizátor by asi zaujímal viac ľudí, ak ho niekto v Bratislave máte, (alebo viete postaviť) rád by som to otestoval a spracoval do podrobnejšieho článku. Podrobnosti prosím majlom, mv@mix.sk
MAHO 14. mája 2004
Ten opticky odpalovac dalsieho blesku zaujima aj mna, keby to niekto vyrabal za rozumnu cenu, jeden by som urcite zobral :-)
stano 10. júna 2004
aj ja ho veelmi potrebujem,1 kus.marienka@stonline.sk