Pozor na blesk pri fotení v tmavom prostredí
Problém sa volá automatika. Veľa lacnejších fotoaparátov nemá natoľko precízne meranie expozície, aby „pochopili“, čo sa im deje na scéne.
Najhoršie dopadnete práve vtedy, keď vám na výsledku najviac záleží. Čiže keď budete fotografovať tie najzávažnejšie rodinné udalosti – svadby, pohreby, promócie.
Všade tam sú totiž ľudia oblečení dôstojne, čiže v tmavých oblekoch a to je to najhoršie, čo môže automatiku postretnúť.
Lacnejší fotoaparát pri fotení bleskom často nechá nastavenie expozície na blesk. V blesku je elektronický obvod, ktorý sa „pozerá“ na scénu a podľa toho, koľko svetla počas záblesku „vidí“, tak reguluje blysnutie.
Niečo takéto „vidí“ automatika blesku a podľa toho nastaví správnu expozíciu.
A toto je výsledok! Čierny oblek a tmavé pozadie svorne oklamali automatiku.
Tmavá postava na tmavom pozadí rovná sa málo svetla. Treba pridať – povie si automatika a šľahne bleskom, čo to dá. A výsledkom je fotka, ktorá nie je tmavá. V priemere je exponovaná správne.
Inokedy zas automatika nastaví osvetlenie scény podľa takéhoto fľaku.
A hľa – správne. Veľa svetlých miest, vyrovnaná vzdialenosť medzi pozadím a fotografovaným objektom a fotka je skvelá.
Čo s tým?
Nedá sa to riešiť.
Táto situácia je zákerná, pretože sa týka spravidla lacných aparátov, ktoré nemajú žiadne možnosti, ako túto chybu korigovať. Jediné, čím sa to dá aspoň čiastočne napraviť je o tomto probléme vedieť a myslieť naň už počas fotenia.
Aranžujte ľudí tak, aby na zábere nebola podľa automatiky tma. Snažte sa myslieť, ako automatika. Zahmlene a priemerne. Ak sa dá, postavte skupinku k svetlej stene, alebo od ľudí viac odstúpte. Slabý blesk lacných kompaktov nedosvieti tak ďaleko a je šanca, že zábery dopadnú aspoň lepšie – ak nie priamo dobre. V najhoršom prípade zložte skupinku fotografovaných tak, aby v popredí stál niekto vo veľmi svetlých šatách.
V súčasnosti (2003) sa už dostávajú na scénu aj fotoaparáty, ktoré tento problém riešia. Taký prístroj tesne pred odfotením záberu blysne raz navyše. Z tejto pracovnej expozície nameria nielen správnu intenzitu záblesku, ale aj správne nastaví farebnosť.
Ak si fotoaparát idete ešte len kúpiť, je dobré na túto drobnosť pri výbere myslieť.
Peter 10. mája 2004
Mám problém keď fotím v miestnosti oproti ostrému oknu a nemôžem sa tomu vyhnúť. fotky sú buď moc svetlé, alebo pri znížení expozície neostré.
Miro Veselý 11. mája 2004
Teoreticky by zníženie expozície nemalo viesť k nezaostreniu, sú to nezávislé veci. Na druhej strane v zlom svetle aparáty ostria často dosť neochotne a aj rôzne protisvetlá sú na zaostrenie zlým objektom. Aparát totiž často ostrí tak, že hľadá kontrast. A tak silný kontrast často vedie k javom, ako vypálené miesta. Tie sa automatike zaostrenia však môžu javiť ako dostatočne kontrastne oddelené a potom podľa nich zaostrí na čokoľvek :-(
lucas 21. júna 2004
V clanku spominate, ze novsie fotoaparaty si blesknu pred finalnou snimkou… V mojom fotoaparate sa sprava blesk v rezime redukcie cervenych oci podobne, tiez si predbleskne. Da sa tento rezim na mojom fotaku povazovat za to, co ste spominali v clanku?
Miro Veselý 22. júna 2004
lucas: Áno, to je presne ono. Ale aj s vypnutou redukciou očí niektoré blesky strieľajú 2×
Furty 10. marca 2005
Ked blesk blysne 2x, je to stale kvoli tomu aby si zistil fotoaparat ako sa ma nastavit? Niektore fotoaparaty blysknu 2x ale tak rychlo po sebe ze sa mi nezda ze by si tym pomohli. Napriklad C A85 sa sprava tak ze podla vzdialenosti si vyrata ako silno blysne ale niektory aparat zase podla vzdialenosti zvysi clonu a blesk nemeni. Co je podla vas lepsie? Mne sa zdaju byt vysledky so zmenou intenzity blesku lepsie. Vsetko sa da vsak regulovat manualom ale predsa..
Miro Veselý 10. marca 2005
Furty: Nie každý foťák meria prvý záblesk. Inak môže to ísť rýchlo, to meranie je okamih. K ostatným veciam sa nevyjadrím, kým sa nebavíme o konkrétnej situácii, tak je to rôzne pri rôznych aparátoch. V zásade automatika intenzity záblesku umožní držať clonu na jednej úrovni. Ak blesk šľahne vždy rovnako, treba meniť clonu. Druhý prípad môže trocha plytvať energiou pri blízkych motívoch.
Furty 10. marca 2005
Mal som na mysli Olympus C-4000 a na porovnanie Canon A85. Canon dava pri blizsich vzialenostich slabsi blesk, pocita si to urcite z hodnoty AF. Olympus meni clonu, takze pri vzdiapenosti asi nad 2m dava clonu 2.8 a pri 20cm je to uz 11. Vyledky su asi horsie a spotreba energie vacsia. Intenzita blesku sa nastavuje manualne od -2 do 2 ale nema vplyv na hodnoty clony pri vypocte. Automatika tuto intenzitu nereguluje. A mam este 1 otazku: pri zapnuti blesku na programe P dava standardne pri sirokouhlom objektive F2.8 1/30s. Ako potom funguje kompenzacia svetla ked ma vplyv na vyslednu fotku ale hodnoty clony a expozicie sa nemenia, blesk sa mi zda ze blysne rovnako. Cim to je ze kompenzacia funguje? Co sa potom meni? Predluzije sa expozicia ale to nevypisuje?
Miro Veselý 10. marca 2005
Furty: Nedokážem zodpovedať, nemám tu ani jeden z tých aparátov a nerád by som táral do luftu, čo by to mohlo byť. Pri blesku je možné, že expozícia a clona je stabilná a reguluje sa intenzita záblesku
Marki 26. apríla 2005
Ja mam velmi dobre skusenosti s fotenim s bleskom na Sony DSC-P10 (nesmejte sa :) Fotky z plesu ci beanie, kde je malo svetla a same tmave obleky (a prip. biele kosele) su skoro vsetky velmi dobre. Pri malom svetle sice zaostruje hrozne pomaly a nepomaha ani AF iluminator (ten som aj vypol). Nastastie ma tento fotak aspon pseudo-manualne zaostrovanie – mozem si vybrat z moznosti 0.5m, 1m, 3m, 5m, 7m a nekonecno. Takze je to idealne aj na fotenie momentiek. Fotaku uz zostava zmerat len expoziciu, co je dost rychle na to, aby som zachytil danu situaciu. Jedina nevyhoda je nemoznost „manualne“ zaostrit aj na mensiu vzdialenost.
Ako tu uz bolo spomenute, aj tento fotak si „blikne“ 2x, prvykrat si to nameria a potom foti. Predpokladam ze aj meni intenzitu blesku, kedze niekedy sa potom nabija dlhsie, inokedy kratsie. Dokonca sa da aj manualne menit (+, normal, -), to som parkrat skusal, ale zmenu som velmi nepostrehol (islo o preexponovane makro fotky). Jedina nevyhoda tohto dvojbliknutia je to, ze ja vzdy stihnem zatvorit oci, takze na 99% fotiek ich mam zatvorene… Inac co sa tyka automatiky, tak som s tymto fotakom nadmieru spokojny.
Marian 7. mája 2005
Furty: „nad 2m dava clonu 2.8 a pri 20cm je to uz 11“
matematicky (nepoznam ako sa ap. spravaju, takze mozno taram :-): pri udavanej zmene vzdialenosti, by na objekt malo z blesku dopadnut 100x viac svetla, clonou sa vsak zacloni na 1/16, takze nutne vychadza zmansenie mnozstva svela z blesku na 1/6 normalnej (max) hodnoty. Zvacsenie clony chapem kvoli dosiahnutiu vacsej hlbky ostrosti pri (skoro) makro zaberoch.
Furty 7. mája 2005
Marian: Clona sa standardne vyuziva na zmeny hlbky ostrosti ale pri blesku sa to vyuziva kvoli tomu aby sa nepresvietili blizke objekty. Keby ostsla clona 2.8 a fotil by sa objekt vzdialeny 20cm od objektivu, urcite by ho presvietil. Tym ze nastavi clonu na 11 to vyriesi a fotka nebude preexponovana. PS: pri kompenzacii pri zapnutom blesku sa meni iba jeho intenzita. Myslel som ze blesk je rovnaky ale uz viem ze to tak nie je.
Jaro 4. októbra 2006
Mam fuji 7000 a tam je blesk ku ktorému píšu dosah 12m. skúšal som to a celkom to aj ide. No však ked som fotil svadbu,krstiny tak už som mal občas aj problemi.hlavne v kostole.či bol na tej čionej funkci blesk stale vystrajal.ale ked som sa dal na aut.režim tak už to bolo ako tak.poradte.prosim.dá sa utlmit blesk?
Miro Veselý 4. októbra 2006
Jaro: blesk sa dá vypnúť, odporúčam návod na použitie foťáku. na mohitore sa zobrazí preškrtnutý blesk a vtedy nebliká
apač 3. februára 2009
Ak môžte, pekne prosím o slovenský navod na použitie
Dig.fotoparatu SONY DSC-P10.
Ďakujem