Hĺbka ostrosti

Ostré môžu byť po zaclonení aj predmety, na ktoré nie je ani len zaostrené. Čím viac je zaclonené, tým väčší priestor bude ostrý.

Túto vlastnosť využívajú objektívy, ktoré sú nastavené na fix – fókus, čiže nastavené napevno a všetko od zhruba jedného metra do nekonečna bude ostré.

Aj na vašom aparáte – ak môžete ručne nastavovať clonu a zaostrenie – môžete využiť blahodárne účinky hĺbky ostrosti. Nastavte si objektív na určitú vzdialenosť (treba vyskúšať, ale bude to niekde okolo jedného a pol až dvoch metrov) a zistíte, že všetko, čo fotíte v rozsahu zhruba od jedného metra do nekonečna bude ostré – pri vyššej clone.

Na hĺbku ostrosti má vplyv aj ohnisková vzdialenosť – ak máte zoom, všimnete si časom, že všetko čo fotíte v režime širokouhlého objektívu je perfektne ostré – tam totiž je ohnisková vzdialenosť najlepšia a najširšia. Naopak – ak hodne prizoomujete, čiže priblížite, pribúda neostrých fotiek, lebo teleobjektív už má ohniskovú vzdialenosť menšiu – len niekoľko desiatok centimetrov.

    Najhoršie sú na tom nepoučení majitelia mimoriadne silných zoomov – 8× zoom stačí na to, aby ste nespravili ani jeden z desiatich obrázkov celkom ostrý. Tak silný zoom má jednak veľmi malú hĺbku ostrosti, a je zároveň veľmi citlivý aj na minimálny pohyb – a snímok je zničený.

Digitálna fotografia - ilustračná fotka

Makrofotografia, pozadie záhrady je už za oblasťou hĺbky ostrosti a preto je neostré. Pomôže to zvýrazniť jemnú kresbu kvetiny. Toto je ukážka, ako využiť hĺbku ostrosti – neostré pozadie "oddelí" a zdôrazní kvet. Naopak, ak v popredí sú vaše ratolesti a v pozadí Lomnický štít, zrejme budete mať záujem o čo najväčšiu hĺbku ostrosti, aby ostré bolo aj popredie, aj pozadie.

Komentáre k článku: Hĺbka ostrosti

  1. Marki 1. júna 2005

    Mozno by nebolo zle povedat nieco aj o hyperfokalnej vzdialenosti – Ak je napr. hyperfokalna vzdialenost X metrov a zaostrime na nu, hlbka ostrosti bude od X/2 metrov az po nekonecno.

    Pekna kalkulacka hlbky ostrosti a tiez nastroj vyrobenie si pomocky „do terenu“ je na http://www.dofmaster.com/dofjs.html

  2. marhos003 26. apríla 2008

    Ahoj Mirko, a nie je to nahodou opacne ako tvrdis, ze tele ma vacsiu ohniskovu vzdialenost a sirokac mensiu. Mozno to mas chybne prehodene. vdaka

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: