Hľadáčik, či predpažené ruky?

V meste sa fotograf s digitálnym fotoaparátom rozozná na 500 metrov. Má predpažené ruky, je mierne zaklonený a žmúri na maličký LCD displej. Niektorí si pri voľbe kompozície pomáhame aj rôznymi grimasami. :-)

Takýto postup má svoje výhody aj nevýhody. Skôr, než ich začnem rozoberať, poviem aj to, že nie je náhoda, že tak mnohí fotíme. Je to výhodné a človek po tej možnosti siahne akosi intuitívne – predovšetkým, ak má kompaktný prístroj s možnosťami LCD verzus optický hľadáčik.

Prečo fotíme v predpažení?

Pretože tak naplno využijeme výhody digitálneho fotoaparátu.

Vidím, čo bude

Taký postoj umožňuje vidieť, čo je na LCD. Skutočný obraz poteší a predovšetkým pomôže pri expozícii. Ak vidím, že scéna je svetelne náročná, môžem hravo kompenzovať expozíciu, pretože viem, že je to potrebné.

Aj pri kompozícii pohľad cez LCD pomôže, ľahšie sa zorientujeme, čo vidieť v obrazovom poli a predovšetkým, ako to vyzerá po elektronickej redukcii kvality. Predsa len pohľad na svet vyzerá trocha inak…

Viem, kde som

Výhoda predpaženia je aj v tom, že nestrácame kontakt s okolím – môžeme sa rozprávať s fotografovaným a fotoaparát nám nezakrýva celú tvár. Je len dočasnou prekážkou.

Tiež sa dá lepšie pozorovať okolie do obidvoch smerov, či za fotografovanie nestojí aj iná časť scény. Pri pohľade cez hľadáčik sa síce dá občas fľochnúť ľavým okom, či sa niečo nedeje mimo zorného poľa, ale ľavým okom nevidíte cez fotoaparát doprava.

Technické informácie

Výhodné je aj to, že na LCD stále vidíte niektoré dôležité údaje. Napríklad stav batérií, počet obrázkov, či stav kompenzácie expozície. Fotoaparát vás môže varovať, že expozičný čas je dlhší, aby ste veľmi prístrojom nehýbali…

Kontrola odfoteného záberu

Mimoriadne užitočné je, že po nasnímaní obrázku sa na nejaké dve sekundy zobrazí práve odfotografovaný záber. To je jedna z najdôležitejších výhod digitálnej fotografie – aj tak krátky “blik” stačí na to, aby som vedel, že fotografia je v poriadku.

Nie každý vie, že už fotíte

Fotoaparát, ktorý máte v predpažení, dnes nepovažuje každý za fotoaparát. Môže to byť mobilný telefón. Bežne to využívam, keď chcem fotiť niekoho, kto by mohol pri fotení robiť ťažkosti. Vyzerám, ako keby som ten prístrojček len nastavoval, alebo niečo skúšal. Možno nefunguje. Asi tak sa javím obeti netušiacej, že už má za sebou 20 portrétov a ešte nezačala robiť “opičky”.

Máte okuliare?

Potom pohľadu na LCD možno blahorečíte pri každom fotografovaní. Pohľad cez okuliare do hľadáčika býva niekedy problémom. Buď ich musíte zložiť (aspoň na čelo), a potom je podmienka, aby mal hľadáčik kompenzáciu zaostrovania, čo nebýva zvykom. Alebo pozeráte cez okuliare do hľadáčika, čiže síce nevidíte takmer nič, ale zato si ľahko poškriabete drahé sklíčka okuliarov. (Dnes kvôli váhe veľmi často plastové “sklíčka”.)

A na čo si treba v predpažení dať pozor?

Už z názvu tušíte, že vás od predpaženia nejdem odhovárať, hoc niektorí fotografi by ho asi najradšej postavili mimo zákon. Viem, že sa tak fotografuje, sám tak fotografujem, takže nemá cenu odhovárať vás od toho, stačí, ak si preberieme riziká, na ktoré treba dať pozor.

Labilita

Predpažené ruky sa hýbu oveľa viac ako pri polohe, v ktorej máte fotoaparát opretý o tvár a tým podstatne lepšie stabilizovaný.

V predpažení teda vzniká (nie môže vznikať, ale vzniká!) väčší počet pohybovo neostrých obrázkov. Cez deň sa to nestane, ale po zotmení či v tme a pri fotografovaní bez blesku by ste sa mali úplne vyhnúť fotografovaniu v predpažení. Výnimku tvorí situácia, ak pritom sedíte za stolom a lakťami sa opierate o stôl. Alebo stojíte pri dverách a aspoň jednou rukou sa bezpečne opierate o dvere či stenu.

Pri práci so silnejším zoomom vôbec takú polohu neodporúčam, krotko si dajte aparát k tvári. Prístroje so silným zoomom mávajú aj tak hľadáčik elektronický, takže s tým nebýva problém.

Malý LCD

Výhoda, že na LCD vidíte prakticky presne to, čo bude na fotografii je skalená faktom, že pohľad na poštovú známku z pol metra nie je vždy celkom presný. Aj keby ste však mali fotoaparát celkom pri očiach, aj malý pohyb rukami môže kompozíciu mierne zmeniť.

Tma v tme

V príliš veľkej tme môže byť obraz príliš tmavý. V takej situácii je lepšie fotografovať cez optický hľadáčik, a nie zo zvyku cez LCD. Na druhej strane na LCD sa na chvíľu zobrazí odfotografovaný obrázok… Ťažká voľba…

Meškanie za realitou

LCD panel zobrazuje dej o zhruba desatinu sekundy neskôr, než sa naozaj stal. Ak ste príliš fixovaní na sledovanie scény len cez LCD, môže aj tak drobné omeškanie spôsobiť problém – nestihnete stlačiť spúšť v správnom okamihu.

Tento fakt je dobré poriadne nacvičiť, pretože sa týka každého fotoaparátu. Overte si, čím sa máte riadiť, aby ste čo najpresnejšie vedeli stanoviť správny okamih expozície.

Optický hľadáčik

Pohľad cez optický hľadáčik môže byť výhodný, ak chcete mať vypnutý LCD. Mierne to šetrí energiu.

Človek s fotoaparátom pri tvári je “jasný”. Fotograf. To môže niektoré modely doslova elektrizovať k výkrikom typu “nefoť ma”, “nezaznamenávajte” a podobným.

Jednou z výhod fotografovania cez optický hľadáčik je okamžitý pohľad na scénu – bez omeškania.

V tme cezeň vidíte skoro rovnako dobre ako voľným okom.

Nevýhody fotografovania cez optický hľadáčik

Chyba paralaxy

Keďže optická os hľadáčika nie je totožná s osou objektívu, cez optický hľadáčik nevidíte dokonale presne to, čo bude na fotografii. Väčšinou to nevadí. Chyba paralaxy je popísaná v samostatnom článku.

Neprítomnosť informácií

V hľadáčiku nevidíte, koľko fotografií môžete ešte nasnímať, stav batérií a iné údaje. Niektoré fotoaparáty síce svietia do oka rôznofarebnými diódami informácie, či sú už pripravené fotografovať, ostáva nám však len dúfať, že sú pripravené správne.

Nevidieť náhľad

Krátke zobrazenie náhľadu na LCD sa spravidla nedá stihnúť – aj keby na LCD bolo zobrazené, chvíľu trvá, kým prístroj dáte od oka ďalej…

Elektronický hľadáčik

Fotoaparáty s dlhším zoomom majú namiesto optického hľadáčika elektronický. Ten je vždy vybavený aj korekciou očnej chyby a jeho používanie je výhodné.

Obraz je viditeľný aj na prudkom slnku, vidíte všetky potrebné informácie, aj náhľad nasnímaného obrázka.

Ak máte elektronický hľadáčik, budete ho pravdepodobne využívať často.

Otočný hľadáčik

LCD na kĺbe alebo otočný objektív predstavujú ideálnu možnosť – dá sa snímať od pása, čo je porovnateľné so statívom – stabilita je výborná. S fotoaparátom pri páse vás z fotografovania upodozrieva len málokto.

Jedinou nevýhodou je, že ľudia sa pozerajú vám do tváre, a ak je objektív príliš nízko, vyzerajú, akoby hľadeli hore…

Zrkadlovka

Profesionálnym strojom sa tu veľmi nevenujem, ale spomeňme ešte fotoaparáty, ktoré majú ako obraz pre hľadáčik zrkadlom odklonený obraz priamo z objektívu.

Je to rokmi overené a osvedčené riešenie, ktoré len tak skoro nebude prekonané elektronickou cestou. Nemusí sa však hodiť vždy a pre každého.

Záver

Ak ste si navykli fotografovať v nejakej póze či postoji, pokračujte v tom.

Iba ak máte ve

28× koment k článku Hľadáčik, či predpažené ruky?

  1. BoBo hovorí:

    Ze paralaxa nevadi ??? No neviem… V egypte som fotil skupinku ludi. Normalne ratam s nejakym posuvom, cize paralaxou… Ibaze co cert nechcel moj fotaparat ma paralaxu do stran celkom podobnu, rovnako velku, ale hore/dole je to strasny nepomer. Tak zaber skoncil tak, ze ludia maju nohy odrezane niekde v okoli clenkov a nad hlavou nic nehovoriaci kus pyramydy… :(
    No ale p. Vesely zabudol na jednu vec… preco som fotil cez hladaci. Este u nas aj na slnku vidiet na LCD este nejake informacie, ale na ostrom slnku pri mori alebo niekde na pusti nevidiet na niektorych fotoaparatoch UPLNE nic :(…

  2. pepe hovorí:

    ak fotim s elektronickym a “vyssim” hladacikom, vzdy intuitivne fotim cezen – este z filmovej ery som zvyknuty na zrkadlovku… LCD vtedy vyuzivam len na prehlad snimkov, setupy a pod. Ak je vsak k dispozicii len opticky hladacik, tak vyhradne fotim cez LCD, vtedy nie je co riesit…

  3. mirec hovorí:

    k zrkadlovkam: okrem uplne presnej kontroly zaostrenia sa da kontrolovat aj hlbka ostrosti..

  4. Peter hovorí:

    M. Vesely. Prosim, mohli by ste sa blizsie povenovat problematike elektronickeho hladacika, versus zrkadlovka. Co neumoznuje, resp. vie lepsie elektr. hladacik ako hladacik pravej zrkadlovky. Do akej miery elektronicky hladacik umoznuje kontrolu zaostrenia a nastavenia expozicie? Okrem toho, zda sa mi, ze preklapanie zrkadla pri expozicii moze sposobit “roztrasenie” aparatu. Ak sa mylim, vyvedte ma z omylu, prosim, nemam zo zrkadlovkami skusenosti. Dakujem. Suhlasim, ze paralaxa vie byt pre nepripravenych pekne zakerna (zazil som), ale cena nepusti…

  5. hvge hovorí:

    Peter: cez zrkadielko dokazes presne zaostrit a skontrolovat hlbku ostrosti. Cez EVF vidis zase presne to, co bude vo vyslednej fotke. Neprekvapia ta omyly chybne nameranej expozicie atd.. Jediny vaznejsi problem EVF je podla mna naozaj to, ze nedokazes presne zaostrit. No a spoliehat sa na automatiku….

    Preklapanie zrkadla podla mna nie je problem, pretoze tento mechanizmus je viac menej v tazisku fotoaparatu.

  6. mirec hovorí:

    Peter: zrkadlovky byvaju vacsinou celokovove a dost tazke, takze take male zrkadielko ma problem s tym pohnut.. Na niektorych je aj funkcia “predsklopenie zrkadla” a tym sa to uplne vylucuje..

  7. Miro Veselý hovorí:

    Peter: Povenujem sa.
    BoBo: Nenapísal som, že paralaxa nevadí, ale že väčšinou nevadí.

  8. dez hovorí:

    teda, miro, ty mas skvele rady. :)

    ´Profesionáli často používajú iné fotoaparáty – filmové, alebo digitálne zrkadlovky. Pri nich je ostrenie oveľa presnejšie pri pohľade cez zrkadlový obraz.´ – hlavne, oni aj keby chceli pouzivat lcd na fotenie, tak nemozu, lebo no nom on line obra znemaju. :)

    ´Dajte však profesionálovi do rúk lacný kompakt a možno už po pár snímkach mu ruky samé “vystrelia” pred tvár, pretože fotografovanie “cez” LCD má toľko výhod, že vo väčšine prípadov vysoko prevážia aj nevýhody. ´ k profesionalovi mam daleko, ale u kompkatu vzdy intuitivne pozeram cez hladacik, pretoze fotografovanie cez LCD ma tolko nevyhod. :) a furt sa cudujem ked vidim ludi takto fotit, cez lcd, co na tom maju. telocvik? :)

  9. Simm hovorí:

    pan Vesely, preboha, ten predposledny odstavec bol zart??!! Jedinou moznou vyhodou kompozicie cez on-line LCD moze byt to, ze ked sa pokusam fotit frajerku vecer pri svieckach na ISO 100, dieru 32 a 250sec (to aby som nemal rozmazane plamienky na svieckach) uz dopredu uvidim, ze nic neuvidim :o)

  10. Miro Veselý hovorí:

    Simm: Sú rôzne aparáty. Napríklad niektoré Minolty ukážu obraz tak jasne, že vidieť viac, než voľnám okom. Alebo Sony s funkciou nočného videnia vidia aj v úplnej tme. A iné prístroje už v šere nezobrazia nič… Aj v takej situácii sa niekedy fotí, napríklad bleskom s fixfókus zaostrením…

  11. Simm hovorí:

    2 Miro Vesely: Mal som tu cest cca 6mesiacov pouzivat Sony 828 a nocne videnie som prakticky nepouzil na nic seriozne. Celkovo bolo pre mna trapenie byt odkazany na EVF a LCD. Ale uznavam fakt, ze som odchovany na zrkadle a hranole a preto tento moj nazor moze byt pre vacsinu navstevnikov tychto stranok absolutne scestny.

  12. Hacker hovorí:

    Simm:
    >Mal som tu cest cca 6mesiacov pouzivat Sony 828 a
    >nocne videnie som prakticky nepouzil na nic
    >seriozne.

    To je ale velka skoda. Naposledy, ked som fotil v tme, nebolo volnym okom (nieto uz cez hladacik) nic vidiet. Som si len tak spomenul na NightFraming, ako by sa bol byval zisiel… (No skuste niekto fotit cierneho psa a kamaratku v ciernej bunde a ciernych nohaviciach v noci…)

    Roman

  13. BoBo hovorí:

    to DEZ: Neviem, osobne od par podobnych omylov fotim zasadne cez LCD… A urcite to nieje telocvik. Je nieco ine fotit na zrkadlovke, kde hladacik funguje ako hladacik, ale “priehladovy hladacik” ma tolko nevyhod, ze sa ti cudujem, ze ti ruky vystrelia hore.. Jedine na co je priehladovy hladacik dobry je, ako spominal Miro, fotenie rychlych dejov. Ale pri 3mpix fotoaparate nemas dost mpixov na nechavanie velkej rezervy, aby ti paralaxa nieco neodrezala :(

  14. Miro Veselý hovorí:

    Simm: Ja som tiež roky fungoval (od svojich 15tich rokov donedávna) len na zrkadlovkách, často veľký formát, okamžite prerobených na klinové zaostrovanie… Teraz mám EVF a nedám na ňu dopustiť. Viem, že má kopu nevýhod, ale vidím takmer to, čo bude naozaj v súbore. Cez zrkadlový hľadáčik vidím život, ten ale na fotmách nebude. Dnes o tom napíšem viac, len čo sa prebijem majlami…

  15. sleeper hovorí:

    ad. rozkyvanie aparatu od zrkadla: Ano je to seriozny problem. Nie vsetky zrkadlovky maju predsklopenie zrkadla. Napr. EOS 300 nema predsklopenie zrkadla a telo je bakelit. Novsie su uz tusim kovove. Kazdopadne skloepenie zrkladla je celkom slusna supa a ak clovek nema aparat na tazkom stative tak isty rozsah casov je nepouzitelny.
    ad. EVFL: ja mam minoltu dimage A2, ktora ma onen ospevovany hladacik a musim uznat, ze sa s nim robi dobre (najme ak si spomeniem na starsie EVF) kazdopadne neviem co myslel Miro Vesely tym ze vidno viac ako volnym okom. Za sera? V beznych podmienkach urcite nie :)

  16. Miro Veselý hovorí:

    sleeper: Príkladom je Minolta Dimage E323

  17. sleeper hovorí:

    Miro Veselý: prikladom coho? Ja som pochopil ze hovorite o EVF. Asi som Vas nepochopil.

  18. Miro Veselý hovorí:

    sleeper: nie, článok je o LCD. Ale aj v EVF niekedy… Ten foťák na LCD zobrazoval perfektné podrobnosti.

  19. Simm hovorí:

    2 Miro Vesely: Navrhujem kompromis. EVF a LCD su vyhodnejsie najma pre moznost realnej kontroly finalnych dat v zaznamenanom subore a to najma vtedy ak chcem pochopit a realne vidiet zavislost medzi clonou, casom, citlivostou… Nevyhody – zatial nizke rozlisenie u EVF a s tym spojene problemy pri kontrole manualneho fokusu, oneskorenie zobrazenia proti realite (aj ked minimalne, ale je). Zrkadlo, pripadne hranol verne prenasa obraz, ale nedokaze do neho zapracovat korekcie. Preto pri foteni cez zrkadlo musime aspon minimalne poznat iste suvislosti, pripadne sa spolahnut na zeleny rezim. Buducnost ale urcite bude raz patrit nejakym hybridom medzi zrkadlom a hranolom, prevezmu sa vyhody oboch. Len to este potrva, kym nam korejci napchaju 1024×768 pixelov do hladacika fotoaparatu velkosti cig.krabicky … napriklad.
    Btw. cez vikend som mal po dlhom case opat si pricuchnut ku kamaratovmu Six-u 6×6 a poviem vam pani, ten pohlad mozno prirovnat k pohladu cez okno. Ale to sme uz uplne mimo.

  20. Jozef hovorí:

    Trochu vážne a trochu na smiech: Používam zásadne EVF, LCD však takmer vždy pri fotení makra. Rukami sa viem obvykle lepšie priblížiť k malému objektu ako hlavou…
    A nevýhody EVF?
    Neviem prečo, ale od malička som si zvykol pozerať do hľadáčika ľavým okom, nikdy mi to nevadilo, až teraz pri digitále. Stávalo sa mi, že nosom prepínam niektoré funkcie na zadnej stene aparátu… A pretože nosím okuliare – pri každom zábere cez EVF si mierne zamastím pravé sklo okuliarov palcom pravej ruky… A to je nepríjemné…

  21. saschia hovorí:

    Jozef – to je zvlastne, tiez som si zvykla kukat lavym okom (prave mam podstatne kratkozrakejsie), ale nosom som zatial nic nechtiec neprepla (a to sa za svoj frnak nemusim hambit ;-)

    Inac toto je jedna z veci preco sa oplati nosit cocky…

  22. Martin Vičar hovorí:

    Mám Canon A60 a fotím přes LCD – můj jinak skvělý kompakt nemá jen paralaxu: Optické osy objektivu a hledáčku mají různý směr – takže při focení s max. zoomem už vidím v hledáčku něco úplně jiné (posun 20 – 30 %!) než na LCD.

  23. jano hovorí:

    pekne napisane…

  24. tark hovorí:

    Mno, fotím zásadně přes lcd – i když nemám brýle tak je to o hodně pohodlnější. jinak žádnej tělocvik nedělám, foťák držím v pokrčených rukách – a když vidím lidi co drží foťák daleko před sebou tak se jenom tiše pochechtávám … :D

  25. Rolf hovorí:

    Tady je naznačeno,jak z displeje udělat hledáček…
    http://album.olympus.cz/PhotoGallery/Public/pAlbumShow.asp?idAlbum=44075

  26. dusand hovorí:

    Mam Canon A40 a vacsinou fotim cez LCD, pretoze opticky hladacik strasne skresluje. To co v nom vidim a to co cez hladacik vyfotim, to su dve rozne fotky – hroza.

  27. fotograf hovorí:

    Miro, ty si ale vesela kopa… ani som netusil, ze okrem chudnutia sa venujes aj fotografovaniu…Tusim v tom prvom znes vacsie uspechy…pre Boha ludia, toto neberte vazne, toto musi byt nejaky zly vtip. Citajte literaturu od fundovanych ludi, napr. National Geographic vydava fakt sqele knizky, kde najdete menej diletantsky opis skutocneho tajomstva vybornej fotografie…

  28. pasi hovorí:

    Cau fotograf, miro sa nesnazi radit profikom ak si si nevsimol, takze sem si asi nahodne zabludil. Ak by si sem chodiacim ludom vysvetloval ludom veci v tvojej “odbornej terminologii” , nikto by ti nerozumel a nikomu by si nepomohol(skor naopak), profi skusenosti su drahe a ludia ich nedavaju len tak von. A to tu ani nikto nepotrebuje:-) Ale ak mas odvahu, mozes zalozit vlastny blog a skusit nam podat tvoje profi skusenosti ak na to mas:-)

Napíšte komentár

Tipy na knihy

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý |  mv@mix.sk  |  facebook  |  google+  |  instagram  | 

Dozvedeli ste sa niečo užitočné? Pomôžte vašim priateľom nájsť tieto stránky. Zdieľajte ich.