Objektív

Objektív určuje, čo dostanete z vášho aparátu za fotky. Čím vyššie rozlíšenie má aparát, tým viac vstupuje do hry aj kavalita optiky.

Z pohľadu neprofesionálneho fotografa sa objektívy rôznych aparátov od seba prakticky nelíšia, hoc nepochybujem o tom, že znalci teraz asi vykríkli „hohó! Tak to prrr!“.

    Je jasné, že objektív desaťtisícového digitálneho aparátu bude menej kvalitný, ako objektív, ktorý sám stojí 100 tisíc. Profíkov prosím o odpustenie, že sa nebudem vyjadrovať dokonca ani k svetelnosti, či ďalším parametrom objektívov, rozdiely medzi objektívmi fotoaparátov nízkej a strednej triedy sú v tomto ohľade skôr zanedbateľné a myslím, že netreba občanov zatiaľ týmto parametrom zaťažovať.

    Objektívov je veľa. Niektoré fotoaparáty majú le jediný, iné umožňujú k rovnakému telu fotoprístroja pripevniť rôzne objektívy. Objektív zásadným spôsobom ovplyvňuje kvalitu fotografií, preto sa mu treba pri výbere fotoaparátu venovať.

Kvalita objektívov digitálnych fotoaparátov

Ak by sme mali hovoriť o naozaj kvalitných objektívoch, ktoré by uspokojili aj profesionála, dostali by sme sa ku sume 50, ba aj 100 tisíc korún. Za jediný, poriadny objektív. Dokonca by ani nemal zoom. Rovnakú čiastku by ste zaplatili za telo profesionálneho fotoaparátu. Filmového. Bez elektroniky, bez displeja, bez všetkého, čo na digitálnom aparáte dostávame, ako úplnú samozrejmosť.

Digitálny fotoaparát tomu stojí desatinu horeuvedených nákladov a okrem objektívu a tela ako "bonus" dostanete celý digitálny modul, ktorý nahradí film. Je samozrejmé, že pri fotoaparáte za niekoľko tisíc budú všetky komponenty fotoaparátu kompromisom medzi znesiteľnou cenou a kvalitou.

Aj objektív lacného fotoaparátu môže byť len lacný. Bude zaťažený rôznymi optickými chybami, s ktorými sa v profesionálnom objektíve nestretnete, alebo budú veľmi potlačené.

Najčastejšou optickou chybou je chromatická aberácia, po slovensky farebná vada. Na kontrastných miestach obrazu sa objavia farebné artefakty, ktoré tam nemajú čo hľadať.

Najviditeľnejšou chybou zas bude skreslenie.

Je smiešne vrčať nespokojným tónom smerom ku kompaktným aparátom na tému "ten šmejd má nanič objektív". Áno, má. Komu sa nepáči, nech si ráči priplatiť pár desiatok, alebo stoviek tisíc. Dostane podstatne lepší prístroj!

Digitálne fotoaparáty vzhľadom na ich cenu a kvalitu objektívov poskytujú aj tak veľmi zaujímavé a použiteľné výsledky. V amatérskej fotografii netreba dbať na kvalitu až tak striktne. Aspoň podľa mňa. Kto na ňu dbá, musí platiť, alebo nefotiť.

    Aj televízne vysielanie z roku 1975, alebo 1980 rozoznáte už po pár zlomkoch sekúnd. To prvé bude čiernobiele a dosť žalostné, to druhé má zlé farby a o mnoho tried horšie chyby, ako naše dnešné digitálne fotoaparáty. Je to škoda, ale vtedy iná technika nebola k dispozícii.

Komentáre k článku: Objektív

  1. Peťo B 26. októbra 2009

    Bude sa môcť objektív Biometar 80mm z Praktiky 6*6 na Canone 500D rátať za objektív s ohniskom 128mm?
    Je to dobrá kombinácia,čo sa týka obrazovej kvality? Ďakujem.

  2. Lavar 26. októbra 2009

    Máš pravdu, nakoľko crop factor Canonu 500D je 1,6, čo znamená, že optika s ohniskom 80mm je 80×1,6=128mm (ekvivalent ku 35mm filmu, ale to je na dlho). Len neviem či ti bude sedieť bajonet, nakoľko každý výrobca má svoj bajonet a preto sa vyrába každá optika na niekoľko typov fotoaparátov. A čo sa týka obrazovej kvality je to otázne, nakoľko si neuviedol údaje tejto optiky. Predpokladám, že sa jedná o Carl Zeiss Jena Biometar 80mm f/2.8. Ale pozor lebo táto optika je na filmový foťák a nie na digitál, môže dochádzať k obrazovým vadám (vinetácia, ostrenie, atď.). Odporúčam pred zakúpením odskúšať v praxi.

  3. Peťo B. 26. októbra 2009

    Díky za komentár, je to ten objektív, čo píšeš,nekupujem ho, dostal som celý Pentacon Six / nie Prakticu, ako som napísal/.Mám sa možnosť dostať aj k redukcii, tak ma ešte zaujíma, či niekto má s tým skúsenosti.Ešte raz díky

  4. Jana 12. decembra 2009

    plssssss nevie my niekto poradit spadol my fotoaparat na koberec asi s 1 metrovej vysky objektiv ostal vysunuty a fotoaparat sa neda zapat iba raz zablika???????? pls

  5. Peter 19. januára 2010

    Moje skusenosti s objektivami Pentacon six na dig.zrkadlovkach niesu najlepsie…. Prave tie obrazove vady o ktorych pisal Lavar boli dost vyrazne a to som ich vyskusal niekolko… Ja mam vynikajuce skusenosti s objektivami M42, zvlast objektivy z Praktiky ako pentacon 50mm, pentacon 135mm a pancolar davali vyborne vysledky na digitale.

  6. meganne 30. mája 2010

    Chcela by som sa spýtať na SIGMu 70-300mm s nikonovym bajonetom (F4,0-5,6 DG MACRO)…bude mi vobec pasovať na D60? (ja viem nic moc ale mne by to stacilo :D) oplati sa to vobec, alebo bude lepsi (55-200 F4-5.6G AF-S DX nikkor) alebo radsej nieco ine? prosiim o radu ja sa v tom az tak nevyznam

  7. philips 6. júna 2010

    nechapem preco by to nepasovalo na d60, ked to je nikonovy bajonet tak to pasuje na nikony…a taketo otazky skus skor na ephoto.sk alebo na nejakekom odbornejsom serveri

  8. matuss 9. júna 2010

    pasovat to bude, uz je len otazne ci to ma alebo nema vstavany ostriaci motor… ak nema, tak odporucam tamron 70-300… su prakticky zhodne, tamron je trochu lacnejsi, ale hlavne ma motor… inak by si musela ostrit manualne a nieje to moc pohodlne… :)

  9. marjena 26. septembra 2010

    Chcela by som poprosiť o radu. Chcela by som sestre kúpiť objektív na Olympus SP550UZ , no neviem sa rozhodnúť. Fotí väčšinou momentky, krajinky, zvieratá niekedy portréty. Aký by ste mi odporučili? Cenová hladina do 600 euro.
    kujem vopred :)

  10. LYM 3. marca 2011

    Mam otazku. Fotievam portrety s objektivom 18-135 mm DX Nikon. Pouzivam ten objektiv v DX 35 mm ohniskovou vzdialenostou, co je priblizny ekvivalent 50 mm na filmovych. Clona sa mi posunie na f4.5.
    A teraz ta otazka: Ak si kupim sklo 35 mm Nikon f1.8 a pouzijem tam manualnu clonu f4.5, tak budu tie fotografie rovnake (filozofovia mi nemusia pripomenut, ze nikdy fotka nie je taka ista a ze sa meni – to viem)

    18-135mm, f4.5 35mm porovnat s 35mm, f4.5 35mm

    Budu tam rozdiely v kresbe? Vo farebnom sume? V celkovej kvalite? Bude ta druha fotka rovnako tmava ako ta predtym, alebo bude svetlejsia???
    Vsetkym dakujem vopred za odpovede.

  11. zdeni 17. marca 2011

    ahoj,ais budes mat viac skusenosti s fotenim…vies mio poradit nejaky typ pre zaciatocne fotenie..aj na detailne fotky aj do slnka,v uzavretych tmavsich priestoroch…dakujem ..velmi by si mi pomohol…co myslis na canon550d?

  12. Ferike 26. mája 2011

    Pevne skla vseobecne maju lepsiu kresbu.Ja by som volil 35mm Nikon f1.8.

  13. Tatiana 28. októbra 2011

    Chcem sa opýtat, mám zrkadlovku od Olympusu no zatial lenn so základnou optikou. Dajú sa k Olympusu dopasovat aj objektívy iných znaciek ako Zuiko Digital ?

  14. Martin 21. novembra 2012

    Ahoj Lym, fotografia nebude ani tmavsia, ani svetlejsia, s objektivom 35 mm bude ostrejsia, kresba bude lepsia, sum bude rovnaky, a najma budu maksie a krajsie oddelene zaostrene objekty od nezaostrenych. To uvidis hned. Bude aj mensie skreslenie a menej optickych chyb, to uz na malom formate nemusis zbadat. Napisal som to laicky, ale hadam ti to pomoze.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: