Čudné fotky z nového fotoaparátu?

Často mi prichádzajú otázky, čo robiť, napríklad:

Kúpil som si pred týždňom fotoaparát značky XY, ale asi je pokazený, pretiže má fľaky na obrázkoch… Mám to reklamovať?

Alebo namiesto fľakov je sťažnosť na zlé farby, nezaostrené obrázky a iné chyby.

V absolútnej väčšine prípadov ide o chybu pri fotografovaní, alebo o nereálne očakávania fotografa.

V tejto sekcii sa preto budeme venovať častým chybám, ale aj "chybám" fotoaparátov.

Nízka kvalita fotografií

Majlom prišla otázka, ktorú rozdelím na dve časti.

Chcel by som vas poprosit objasnit jednu zahadu o ktorej sa neviem v beznej tlaci o digitalnych fotoaparatoch docitat. Co sa deje ak si zvolim rezoluciu mensiu ako je max efektivny pocet pixelov aparatu. Software vypne zvysok pixelov a potom snima ten zostatok pixelov v tvare obdlznika smerom ku centru CCD snimaca ? Nie je mi to jasne.

Fotoaparát sníma obraz vždy rovnakým postupom, čiže s využitím všetkých pixelov, ktoré má k dispozícii. Tento obraz však potom, čo je hotový, fotoaparát ešte navyše spracuje – zmenší ho.

Toto zmenšenie sa volá interpolácia a spravidla predstavuje zníženie kvality odfotografovaného obrázka. Dôvodov na to je veľa, ak vás to zaujíma, v článku na tému interpolácia obrazu je popísané, ako zmenšenie prebieha a že je to nečakane zložitý proces.

Fotografujte v plnom rozlíšení, ak môžete. Podrobný článok o tom, prečo je lepšie vždy fotografovať v plnom rozlíšení a ešte článok rozlíšenie a kvalita fotografií.

Otázka pokračuje logicky:

A dalsia vec s ktorou som sa este nestretol pri porovnavacich testoch je, ze ako sa zmeni kvalita vysledneho obrazku ak budem pouzivat tu istu rezoluciu ale zakazdym zmenim iba kompresiu – meni sa tym iba velkost file alebo sa meni podstatne aj kvalita ? S digitalom iba zacinam a ak budete mat cas tak mi odpiste alebo mi dajte vediet nejaky link kde sa to docitam.

V mojich novších recenziách už boli aj tieto testy. V zásade je miera kompresie viditeľná vždy, no mierne sa líši medzi jednotlivými výrobcami. Ukážky a podrobnosti na túto tému nájdete v článku Ako nastaviť kvalitu fotiek. Podrobný článok o kompresii.

Prakticky všetky fotoaparáty, ktoré som mal na recenziách mali jedno z nastavení kompresie označené, ako "normálne", "štandardné", alebo "stredné", alebo "SQ". Toto nastavenie spravidla prináša veľmi solídny kompromis medzi kvalitou a veľkosťou obrazu a odporúčam ho používať.

Pri fotografovaní radím: rozlíšenie na plnú kvalitu, kompresiu na stred. Ak treba šetriť miestom, radšej znížte kvalitu kompresie, ako rozlíšenie.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: