Tlačiť na tlačiarni?

Článok som napísal na jar 2003 a doplnil vo februári 2005.

Úsmev pri tlačení sa vám však z pier vytratí presne vo chvíli, keď sa minie toner (farbivo) v tlačiarni a vy v obchode len tupo civiete na cenovku novej farby. Takisto špeciálny fotopapier stojí veľa peňazí.

Tieto dva faktory robia z tlačenia doma pomerne luxusnú záležitosť. Zároveň však tlač na drahý papier originálnym atramentom podáva pomerne uspokojivé výsledky. (Naozaj optimálne výsledky sa bežnou fototlačiarňou bez špeciálneho softvéru a kalibrácie dosiahnuť nedajú.)

Kvalita a cena

Bublinkové tlačiarne tlačia najkvalitnejšie na špeciálne papiere, ktoré sa nazývajú fotopapiere. Nie sú to žiadne fotocitlivé materiály, len kvalitný, špeciálne upravený papier, ktorý je hrubý ako fotka, má vysoký lesk (ale dostať aj matné a tenké) a výtlačky z bublinkovej tlačiarne majú na ňom brilantné podanie farieb, obrazu, ostrosti. Žiaľ, jeden taký papier A4 stojí aj okolo 10 – 60 korún, takže to náklady na tlač naozaj nadhodí. Ale zas kvalita stojí za to – len málokto taký výtlačok rozozná od riadnej fotky.

Výrobcovia tlačiarní často zdôrazňujú, aby ste tlačili len na ich papier a nie na papiere inej značky. Má to svoje dôvody a často sú pri takej kombinácii výsledky naozaj optimálne. Pri hodnotení nehrá úlohu len vzhľad fotky, ale aj iné faktory – papier a atrament sa musia "spojiť" a to "správne". Pozrime sa na niektoré problémové miesta pri použití fotopapiera, ktorý k tlačiarni nie je určený:

  • Zaschne? Sú papiere, na ktoré fotku vytlačíte a zostane "vlhká" aj niekoľko dní. Až potom sa môžete dotknúť obrazu. To je ukážka zle zvoleného fotopapieru.
  • Nerozpije sa? Niektorý papier nedokáže udržať fŕkance atramentu tam, kde tlačiareň určila, že majú byť. Rozpijú sa. Potom sú väčšie, než mali byť a to má za následok podstatne zhoršenú obrazovú ostrosť. Typickou ukážkou tejto situácie je tlač na lacný kancelársky papier.
  • Nevsiakne? Niektorý papier farbu "vsiakne" do hĺbky. Podstatná časť pigmentu potom nie je viditeľná a fotografia vyzerá vyblednuto. Toto špeciálny fotopapier nerobí, stretnete sa s tým pri tlači na lacný papier, napríklad kriedový. Fotka po vytlačení vyzerá perfektne a o niekoľko minút sa jej farebnosť stlmí…
  • Nezmieša? Fŕkance rôznych farieb atramentu sa na niektorých fotopapieroch môžu navzájom zmiešať a na obrázku sú potom fľaky, ktoré tam nemajú čo hľadať. Niekedy sa farbivo dokonca zrazí (polopatisticky povedané: ako kyslé mlieko :-)
  • Nezmení farby? Tlačiareň na rôzne papiere vytlačí rôzne farby pri rovnakom nastavení. Zatiaľ čo originálny atrament a papier sú od výroby pomerne dobre zladené, neoriginálny papier môže priniesť iné výsledky. Často horšie, ale niekedy aj lepšie.
  • Udrží farby? Vodostálosť, svetlostálosť a podobné témy idú aj na vrub papieru. Lacný máva horšie vlastnosti, ako drahý. Pre fotografie, ktoré sú určené na dlhé použitie (ako obraz) voľte najkvalitnejší papier. Ešte bezpečnejšie je však dať si také obrázky vyrobiť fotocestou. Trvanlivosť záberov vytlačených bublinkovou tlačiarňou a trvale vystavených na svetle je malá – po roku už majú mierne zmenené farby. Niektoré viac, iné menej. Ale zmenené.

Originálny fotopapier je drahý a preto často uvažujeme o tom, ako usporiť.

  • Nemusíte nutne tlačiť na špeciálny papier. Dnešné tlačiarne dokážu aj na obyčajný 80-gramový papier do kopírky vytlačiť pekné obrázky, avšak na nich čierna nie je nikdy celkom čierna a aj farby sú smutnejšie. Obrázky na kancelárskom papieri sú trochu sivé a atrament sa trochu rozpije, čo sa podpíše na miernom znejasnení celkovej ostrosti. Pri takej tlači síce ušetríte na papieri, ale minie sa viac farbiva.
  • Dá sa kúpiť hrubší, ale "obyčajný" papier, určený do kopírky – 200 až 220-gramový. Taký papier má hrúbku fotky a cena býva okolo dvoch – troch korún za jeden papier A4. Tlač na ňom vyzerá celkom prijateľne a býva o niečo ostrejšia, ako na bežnom 80-gramovom papieri. Považujem to za veľmi dobrý kompromis, ako tlačiť lacno a v prijateľnej kvalite.
  • Dá sa kúpiť fotopapier od iného výrobcu – často bývajú oveľa lacnejšie, ako originálne. Ak sú výsledky uspokojivé, dá sa veľmi ušetriť. Ak máte smolu, kúpite taký druh, ktorý sa s atramentom vašej tlačiarne neznesie a potom je to strata…

Problémy

Hlavným problémom bublinkovej tlače je nestálosť obrazu voči vlhkosti. Nemusí pritom ísť o zmoknutie či obliatie vodou – stačí, ak si výtlačky prosto pozeráte a rozprávate sa nad nimi.

Rovnako je problémom, ak niekto obrázok chytí za obrazovú časť, môže sa rozmazať alebo rozpiť.

Výrobcovia totiž hlasno zdôrazňujú, že ich fototlačiareň produkuje vodostále obrázky. To je pravda – ak je tou vodou voda destilovaná. V skutočnom svete však fotky ohrozuje destilovaná voda len málokedy. Odtlačky prstov, jedenie mandarínky nad fotkou a sliny spravidla farbivo viac či menej poškodia. Toto poškodenie je trvalé a nevratné.

Preto môžu byť rodinné fotky z bublinkovej menej odolné na prezeranie.

Aj svetlostálosť nebýva tak ideálna, ako proklamujú výrobcovia. Umiestnite fotku niekam na svetlo a za nejaký čas zistíte, že mení farby.

Ukážky

Zatiaľ čo fotka z digitálu získaná fotocestou je od originálu prakticky nerozoznateľná, bublinková tlač vždy pridá jemnú štruktúru. To však už prestáva platiť – čím novšiu a drahšiu máte tlačiareň, tým… veď viete. Takže pozrime sa na výsledky staršej fototlačiarne, na ktorej je dobre vidieť štruktúra tlače a prípadné problémové miesta.

Digitálna fotografia - ilustračná fotka

Pozeráte sa na veľmi zväčšený obrázok (v skutočnosti šírka 7 milimetrov), vytlačený staršou tlačiarňou HP 720c. Súčasné tlačiarne majú podstatne jemnejšiu štruktúru, ale na tomto je to názornejšie. Obraz sa skladá z farebných bodiek. Vľavo je výtlačok na kvalitnom fotopapieri, vpravo na 200-gramovom papieri do kopírky. Body sú vpravo trochu rozpité, ani čierna nie je dostatočne hlboká a sýta.

Digitálna fotografia - ilustračná fotka

Základné farby vytlačené hore na kancelársky, dolu na fotopapier.

Bublinkové tlačiarne majú iný režim tlače na fotopapier a iný ak sa tlačí na kancelársky papier. Pri tlači na fotopapier sa prakticky nepoužíva čierne farbivo, obrázok sa skladá len z bodiek farieb cyan, magenta a yellow. Preto tlač fotiek na kancelársky papier je drahšia o atrament, ktorý je potrebný, aby sa dosiahlo krytie.

Digitálna fotografia - ilustračná fotka

Tlač v režime tlače na fotopapier. Vľavo som tlačil na kancelársky papier, vpravo na fotopapier. Vľavo je záber nevýrazný a bez čiernej, pretože značná časť atramentu vsiakla do papiera…

Kalibrácia

Hrdý názov tejto kapitolky je trochu zavádzajúci. Nebudem písať o skutočnej kalibrácii systému – tá nie je bez špeciálnych zariadení možná.

Ak chcete tlačiť častejšie oplatí sa vám, ak investujete do viacerých druhov fotopapieru a vyrobíte veľa pokusných tlačí. Viem, je to veľm
i drahý špás, ale ak nájdete vhodný fotopapier, ktorý je relatívne lacný a pritom sa dobre znáša s atramentom vbašej tlačiarne, môžete neskôr tlačiť len na tento papier.

Fotograf, ktorý fotí na film, kupuje filmy po celých baleniach, aby mal istotu rovnakých výsledkov. Pri tlači bublinkovou tlačiarňou to platí dvojnásobne. Používajte jediný konkrétny fotopapier a atrament. Venujte čas nastaveniu tlačiarne, aby výsledky boli čo najlepšie a potom sa nájdenej kombinácie držte. Istota kvality výsledkov za to stojí.

Záver

Fototlačiareň je dobrá vec, ktorá sa hodí na väčšinu nasadení, ak potrebujete fotky. Tlač nie je lacná, ale je porovnateľná s obrázkami získanými fotocestou.

Komentáre k článku: Tlačiť na tlačiarni?

  1. jozef 22. apríla 2004

    mam vážne pochybnosti o pravosti tvrdenia že najlepšie výsledky dosahuje tlačiareň hp na papier canon. všetky hp tlačiarne ktoré používajú svetielko na zistenie papiera nedovolia použiť algoritmus pre HP na iné papiere. mam to vyskúšané. Pre papiere Foma, fomei, ilford a rôzne iné nastaví iný algoritmus a iba zriedka sa výsledok rovná HP. Ak ma niekto iný názor rád prekonzultujem

  2. Miro Veselý 22. apríla 2004

    jozef: Písal som o HP-720c. Je to predpotopný model, ale tak sa správa. Súčasné tlačiarne sa správajú inak.

  3. me 18. júna 2004

    Mam problem pri tlaceni fotografii z bubl.tlaciarne Canon S400 na fotopapier Canon,no resp. na vsetky druhy papiera.Ide o to, ze pri vytlaceni fotografie mam povodne napr. biele pozadie na fotke po vytlaceni sfarbene do modra a tiez aj objekty na celej fotografii su takmer „modraste“.Snazil som sa pri nastaveni tlaciarne pred tlacou urobit zmeny vo vyvazeni farieb a skusil som nastavovat a prestavovat vselico,no neviem si s tym stale poradit.Neviete mi v tomto pomoct, kazdy nazor,kazde slovo k tomuto problemu ocenim:-) dakujem

  4. Miro Veselý 18. júna 2004

    me: bolo by treba vidiet, ale asi to môže byť ten problém, že papiere nie sú biele, ale opticky zjasnené = modré. kvalifikovane to preberal pán Navrátil na http://forum.digineff.cz určite to tam nájdete.

  5. me 18. júna 2004

    to Miro Vesely: Dakujem pekne, skusim sa na to pozriet.

  6. Andrej 4. augusta 2004

    Mozno sa to niekomu moze hodit, pouzivam bublinkovu tlaciaren na vyrobu farebnych nalepiek, obcas fotografie. Vodostalost zabezpeci postriekanie fixirkou.

  7. Katka 26. augusta 2004

    mne sa na tlač obrázkov na HP tlačiarne osvedčil papier HP heavyweight. Nie je síce najlacnejší, ale podanie farieb je oveľa žiarivejšie ako na normálny (aj originál HP) papier a má okolo 120g/m2, takže je to niečo medzi kancelársky papierom a „výkresom“

  8. Peter 11. februára 2005

    Osobne tlac archivnych fotografii na sebelepsi papier s este lepsim atramentom nepovazujem za technicky ani ekonomicky unosne. Najlepsie vysledky su z minilabu na fotopapier, nehovoriac o nakladoch na tlac a odolnosti vytlackov. Sam som daval „urobit fotky“ z roznych bitmapovych grafickych suborov, nemusia to byt vzdy len fotografie. V minilaboch dnes nemaju problem urobit fotografie z beznych bitmapovych formatov. Myslim si, ze vystupy stoja za to. Samozrejme, aj minilab si treba vybrat, pretoze kvalitativne rozdiely su…

  9. Miro Veselý 11. februára 2005

    Peter: Plný súhlas, len doplním poznámku, že je to od veci k veci, u nás stojí menšia A4 okolo 90 korún v labe. Množil som teraz nejaké pozvánky, veľa bielej, malý obrázok, trocha textu. A4 rezaná na 3 kusy, do širokých obálok… Pôvodne som chcel lab, výsledky perfektné, ale cena za kus privysoká. Na bubline za rovnaký rozmer dám 10 korún za značkový matný papier (fakt elegantný), atrament nech tiež 10 korún. Čiže náklady na list nech 30 korún na list aj s amortizáciou.
    Ale nechcem tým oponovať, len upozorňujem, že v závislosti na motíve môže bublina byť výhodnejšia. Ja som tiež sa lab vždy, keď ide o vážnejšiu tlač, aj s tými pozvánkami som už stál s CD v ruke pri pulte v labáku, ale keď som si spočítal, že za pár fotiek zaplatím toľko, čo za nový printer, začal som počítať.

  10. Petr 11. februára 2005

    Souhlasím, na tisk archivních fotografií používám pouze fotolab ze dvou důvodů :
    1. bezkonkurenční cena (10×15 od cca 6Kč) v porovnání s domácím tiskem
    2. nemám nejnovějí fototiskárnu (HP 940) takže je z fotolabu i lepší kvalita
    Chodím stále do stejného fotolabu (první co mám při cestě) pouze je vždy upozozňuji, že chci fotky „BEZ jakýchkoliv úprav“. Jinak v domácích podmínkách jsem dosáhl překvapivě dobrých výsledků na obyčejný křídový papír, je nutné si ale trochu pohrát s nastavením množství barvy a časem sušení.

  11. corvus66 11. februára 2005

    moja skúsenosť: Epson Stylus C43SX (piezo), CMY originál, čierna Proficolor (ak sa dobre pamätám). Papier HP od 160g vyššie a farby sedia s tým, čo mám na LCD (má ICC profil). Z Labu trošku iné, matnejšie, skôr viac do červena. Je pravda, že som skúšal iba jeden :)
    Ak by som tie snímky mal darovať niekomu v rámiku, asi zvolím fotolab, ale na doma pri cene cca 40-60Sk za kus 18×24 si radšej o rok, či dva vytlačím doma iný, lepší/novší snímok. A v archíve na CD nevyblednú.

  12. Adam 11. februára 2005

    Vsetko dobre mladozenac, nech Vam to na vzdy funguje.

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: