Fotíme farby

Farba je jedným z najdôležitejších atribútov každej fotografie.

Farba môže nebyť – pri fotografii čiernobielej, alebo monochromatickej – absencia farby na diváka niekedy pôsobí silnejšie, než hýrenie farbami. Ale dnes poďme cvičiť to hýrenie.

Niekedy vás zaujme niečo farebné. Možno je to krásna sýta obloha, alebo červená kvetina. Máte fotoaparát, skúste si to odfotografovať.

Nebojte sa toho, že nejaký mrzutý chlapík by takú fotku označil za gýč. Fotografovaním farby sa naučíte veľmi veľa nielen o technike expozície, ale budete sa cvičiť v hľadaní motívu, v stanovení výrezu už pri fotografovaní. To stojí za to, aj keby ste výsledky cvičenia mali ihneď vymazať.

Vyjdite na prechádzku a hľadajte, čo by ste mohli nasnímať. Dajte si za cieľ, že by to malo byť niečo farebné. Nehľadajte krajinky, skôr sa pokúste nájsť taký motív, ktorý by celú fotografiu vyplnil skôr farbami, než konkrétnym tvarom. Najlepšie, ak by fotografia na prvý pohľad vyzerala skôr abstraktne, než konkrétne. Prekvapte diváka niečím, okolo čoho chodí denne a nikdy si to nevšimol.

Napríklad pletivo na zastávkach bratislavských električiek je červené. V kombinácii s oblohou už máte dve farby. Skúste raz zakomponovať do obrázku aj rozostrený žltý dom, stromy, alebo nič z toho – len oblohu.

Dobré ráno, svitá za 20 minút

Ak chcete najefektnejšie obrázky, nastavte si budík tak, že vám ukrojí hodne z noci. Vstaňte, keď ešte slnko nevidí ani strechu vášho domu.

Chvíľu po svitaní sú najkrajšie farby na fotografovanie. Slnko je oranžové, obloha sýtomodrá, na tráve neraz nájdete rosu. Viem, je to nepohodlné vyliezť z postele, ale výsledky vás odmenia.

Aj podvečer sa hodí, no to už bývajú farby zas trocha iné.

Cez deň je lepšie fotografovať, ak je pod mrakom. Priame slnečné svetlo je príliš kontrastné a v ňom farby nevyniknú.

Automatika rozhodne nestačí

Pri tejto práci si okrem hľadania motívu začnete osvojovať aj odhad správnej expozície.

Zaznamenať farby – hoc to zdanlivo vyzerá jednoducho – nie je jednoduché a často vám neostane nič iné, než vypnúť automatiku expozície.

Príklad. Svitanie do jarného dňa odhalí tisíce farieb.

Automatika vidí scénu, kde veľká časť záberu je v tme a preexponuje svetlé oblasti. Ale práve tie oblasti nás zaujímali…

Preto musíte expozíciu buď nastaviť manuálne, alebo využite kompenzáciu expozície.

Prebleskujúce slnko sa automatikou nedá zachytiť.

Musíte fotografovať tak, aby to, čo na scéne bolo tmavé, aj na fotke bolo tmavé.

Nastavenie bielej

Najnovšie digitálne fotoaparáty už dokážu podať neuveriteľne dobrý výkon aj v automatickom režime nastavenia bielej – všetky zábery som fotografoval s automatickým vyvážením bielej.

Staršie prístroje však mávajú problém. Namierite na trávu, vidia zelenú farbu a chcú to "napraviť", nepáči sa im priveľa zelenej. Výsledkom je čudná, sivohnedá tráva. Ak by ste spozorovali, že váš fotoaparát sa dá "ošialiť" výraznými farebnými plochami, neostane inej možnosti, než použiť manuálne nastavenie bielej – buď pre denné svetlo (pri fotografovaní cez deň) alebo plne manuálne (ak takú možnosť prístroj má).

Farby

Nebojte sa odfotiť farbu lístia, ak vás zaujme.

Hľadajte však takú kompozíciu, v ktorej bude čo najmenej rušivých objektov. Divák nech sa plne sústredí len na to, čo ste chceli povedať. Na tomto obrázku vľavo trocha presvitá modrá obloha. Trochu vyrušuje.

Aj domy môžu niekedy byť zaujímavým objektom na fotografovanie farieb.

Tenká čierna linka naznačuje, čo z obrázku treba odrezať, aby začal pôsobiť skôr ako farebné abstrakcia, než dokumentárna fotka budov. Keby ste odkrojili aj stromy, už by to začalo byť viac o farbe, ako o dome.

Iná možnosť by bola snímať budovu tak, aby prestala byť budovou.

Alebo takto.

Okolie

Úzkostlivo kontrolujte, či v zábere nemáte aj veci, ktoré ste v ňom mať nechceli.

Človeka často zláka zaujímavá farba kvetu a neuvedomí si, že jeho pozadie môže úplne skaziť celkový dojem. Chceli ste povedať "žltá"?

Tak to povedzte už fotoaparátom a nenechajte si "skákať do fotky" okolitými vecami.

Iba ak by bolo vašim zámerom vytvoriť kontrast zelená / červená.

Na tomto zábere tiež vidieť limit digitálnych fotoaparátov – s tak sýtou červenou si často stroj proste neporadí. Aj na tomto obrázku sú červené farby trocha zliate. Škoda, ale zatiaľ sa nedá zaznamenať a reprodukovať úplne všetko, čo vytvorila príroda.

Kde nájsť motív?

Výrazné farby a plochy nájdete skoro všade okolo seba. Bežnému divákovi však nemusí napadnúť to, čo fotografovi – často stačí spraviť výrez.

Za takúto fotku hojdačky by vás asi nikto nepochválil, nie je na nej nič zaujímavé. Stačí však prepnúť na makro.

A zrazu máte obrázok, ktorý si pokojne môžete zavesiť na stenu. Áno, je jednoduchý, ale to sa niekedy celkom hodí.

V makrorežime sa dá nájsť veľa zaujímavých farieb a tvarov, ktoré pri celkovom pohľade často vôbec nevnímame.

Práve to si choďte cvičiť – sústavné hľadanie očami, či sa nejaký tvar nedá odfotiť. Nie? A čo ak sa z nepoužiteľného tvaru spraví len detail?

Aj obyčajné zábradli
e môže byť po daždi zaujímavým farebným prvkom.

Alebo o kúsok vedľa.

Vzťahy

Snažte sa hľadať také vzťahy medzi predmetmi na scéne, ktoré niečím zaujmú.

Napríklad stĺpik s trávou v pozadí nie je zaujímavý vôbec.

Stačí však zmeniť uhol pohľadu a vznikne už o niečo zaujímavejší tvar.

Priveľa farieb a prvkov však môže fotografiu celkom rozbiť. Na tomto obrázku ma síce zaujal vrabec medzi reklamami, ale ako fotografia to nie je vydarené. Nič to, každý fotograf spraví tisícky naozaj nevydarených obrázkov, akurát vám ich nikdy neukáže. 

Teleobjektív

Aj silnejší zoom často umožní zaujímavé pohľady.

Tým, že sploští perspektívu, podarí sa vám dostať vedľa seba veci, ktoré vedľa seba neboli.

Záver

Dosť bolo rečí, choďte fotografovať – toto sú len tipy na cvičenia. Fotografovať sa nenaučíte čítaním. Investujte veľa času hľadaním zaujímavých motívov, farieb a uhlov pohľadu.

Meňte expozíciu a doma si všímajte, aké mali tie zmeny účinok na podanie farieb. Pre sýte farby sa často hodí jemne podexponovať záber. (Skoro vždy ak za referenčný údaj považujeme názor automatiky".)

Keď už máte nájdený motív, starostlivo zvážte, akú voliť kompozíciu a či v obrazovom poli máte naozaj len a výhradne len to, čo ste chceli zaznamenať. Až potom stlačte spúšť.

A aj toto cvičenie opakujte často, pretože cvik sa dá dosiahnuť len častým opakovaním.

Komentáre k článku: Fotíme farby

  1. Miso 6. mája 2005

    Perfektny clanok, super tipy !! Miro na hrad ! :))
    Ale teraz vazne, clanky takehoto charakteru sa mi velmi pacia. nemusia to byt konkretne tipy a triky, ktoru optiku zobrat na co, na kolko priskrtit clonu a a aky blesk pouzit… super namety na fotenie, efektivne a pekne zobrazovanie tej „nasej verzie skutocnosti“. Len tak dalej :)

  2. P. 6. mája 2005

    Veľmi mi to pripomina knižku „Naučte se vidět kreativně“ P.

  3. Miro Veselý 6. mája 2005

    Takú síce nepoznám, ale tieto základné cvičenia sa asi nedajú spracovať inak :-) niečo podobné nás učili na škole.

  4. P. 10. mája 2005

    To Miro Veselý : Je to pravdepodobné, a na tomto webe aj pútavejšie :-)
    Dúfam, že to neodporuje pravidlám tohoto webu, tu je linka na obsah knižky http://www.zonerpress.cz/download/naucte-se-videt-kreativne-obsah.zip
    P.

  5. Miro Veselý 10. mája 2005

    P: Dík za tip, už ju mám. Dobré fotky, dočítam a spracujem recenziu. Poučné čítanie, odporúčam.

  6. Vlado 1. septembra 2006

    Často hľadám na webe články podobného charakteru a je ich veľmi málo. Preto som veľmi vďačný za každý riadok, ktorý mi pomôže v mojich pokusoch o zaujímavú fotografiu. Fotím už niekoľko rokov, ale každá rada a názor je pre mňa ďalším krokom k lepším výsledkom. Ďakujem Miro.

  7. Dorian Grey 3. septembra 2006

    teoria je fajn ale Mirovím obrazkom nejako neviem prist na chut. Nevravím ze su zle ale čosi mi na nich chýba…..ale samozrejme ze beriem kazdu jeho radu za skvelu pomôcku

  8. valeria 4. decembra 2006

    Ľutujem, že som si ku Tvojim super radám nesadla skôr! Všetko je vynikajúco napísané, zrozumiteľné – ďakujem za užitočnú pomoc!!!!

  9. laco 13. júna 2008

    ano je to tu super popisane, ziadne tazke odborne vyrazy a cisla ktorym amater aj tak nepochopi. Lahko povedane pre laikov, zrozumitelne, dobre tipy aj pre ludi ktori nedaju do fotaku desatisice:)

  10. DJW 7. júna 2009

    Ahoj, ako je najlepsie fotit fluorescenčné farby podsvietení, aby vyzerali živo? Ide mi o odfotenie modrého podsietenia prístojovej dosky typu áut VW.. Skúšal som rôžne manuálne nastavenia, no nikdy som nebol úplne spokojný. Aparát je nie najhorší – Canox SX10 IS. Ďakujem.

  11. Miro Veselý 7. júna 2009

    skúsil by som manuálne nastaviť na denné svetlo a rôzne expozície. ale nemusí sa to podariť. také veci sa fotia ťažko

Pridajte komentár:

Napíšte váš komentár k článku...

Vyplňte ešte: