Nočná fotografia

Ak si kupujete aparát a plánujete občas fotografovať v noci, dohliadnite na to, aby mal možnosť exponovať jeden záber aspoň približne 16 sekúnd. (4 sekundy sú úplné minimum a aj to je niekedy málo.)

Pri snímaní v noci budete potrebovať aj statív. V núdzi – ak statív nemáte – sa fotoaparát dá položiť na nejaký múrik a tak fotografovať.

Máte na to chuť? Hor sa do noci a skúšajte. Digitálny aparát vám všetko hneď ukáže, takže ľahko zistíte, či vás výsledok uspokojil, alebo treba snímku opakovať.

Nočná fotografia

Bežný nezaujímavý pohľad sa…

Nočná fotografia

…v noci mení na zaujímavý farebný svet.

Nočná fotografia je zaujímavá oblasť. Na jednej strane je o fotografii známe, že potme sa fotografovať nedá, alebo sa fotí ťažko. No na druhej strane platí, že ak budete fotografovať v noci, môžete získať neopakovateľné zábery, aké by sa cez deň vôbec nedali snímať.

Nočná fotografia vyžaduje statív, alebo inú pevnú oporu pre fotoaparát, pretože čas expozície býva dlhý – niekoľko sekúnd, ba aj desiatok sekúnd. Expozícia sa navyše nedá určiť meraním, musíte odhadovať metódou pokus – omyl. Práve preto je nočná fotografia priam ideálna pri snímaní digitálnym fotoaparátom. Hneď vidíte výsledky.

Základný tip pre nočnú fotografiu znie: nastavte citlicosť (ISO) na minimum, ako sa dá. Fotoaparáty totiž v tme nastavia automaticky čo najvyššiu citlivosť, aby skrátili expozíciu. Tak však vzniká šum, ktorý je na fotke značne rušivý – a zbytočný.

Druhá nutnosť je: vypnite blesk! Digitálny fotoaparát často zapne blesk automaticky, ak je prítmie. Zrušte to. Bežný blesk nedosvieti viac, ako na 2 až 4 metre. Preto sa pri nočnej fotografii neoplatí mať ho zapnutý. Naopak, ublíži. Osvetlí vzduch pred objektívom, kde sa často nachádzajú prachové zrnká, či iné miniatúrne nečistoty. Tie sa potom na fotke zjavia ako menšie, či väčšie rušivé svetlejšie krúžky a fľaky.

Nočná fotografia je v dobe digitálnych fotoaparátov celkom jednoduchá vec. Kým sa fotilo na filmy, trvalo dlho, pokiaľ vám z laboratória vrátili vyvolaný výsledok. Až potom ste sa dozvedeli, či váš nočný výlet mal, vôbec význam. S digitálnym aparátom vidíte výsledok okamžite a podľa neho okamžite volíte ďalšie nastavenia.

Prečo tak zdôrazňujem možnosť vidieť hneď výsledok? Pretože pri nočnej fotografii ide takmer vždy len o experiment. Pre každú scénu je nutné urobiť najskôr skúšku.

Poriadny nočný záber spravíte len so statívom. Ak statív nemáte, dá sa síce aparát núdzovo niekam oprieť, ale to veľmi zúži možnosti pri fotení.

Nočné zábery mesta sa síce niekedy dajú zvládnuť aj kratšími časmi, napríklad pol sekundou, ale výsledok nebude presvedčivý. Najefektnejšie zábery získate vtedy, ak objektív poriadne pricloníte a čas expozície tým „vyženiete“ až na niekoľko sekúnd, či dokonca desiatok sekúnd.

Takto dlhý čas expozície v digitálnej fotografii však prináša badateľný nárast obrazového šumu. Nedá sa proti tomu nič robiť, iba o tom vedieť. Niektoré fotoaparáty však majú režim potlačenia vzniku tohto šumu, takže ak takú možnosť máte, určite ju aktivujte. Fotky budú lepšie.

Väčšina digitálnych aparátov má možnosť ručne nastaviť, pri akom druhu svetla fotíte – pre nočné snímky v meste nastavte umelé svetlo, alebo svetlo fluorescentných lámp. Ideálne je nastaviť tento parameter ručne, ale o tom si napíšeme podrobne v článku o nastavovaní bielej farby.

Ak máte statív, skúste si spraviť si krátky výlet do mesta práve v noci. Efektné fotky vás odmenia.

Ukážky: 

Nočná fotografia

Silvester. Ukážka nočnej fotografie, keď aparát opretý o okno fotí niekoľko desiatok sekúnd, zatiaľ čo fotograf so zatajeným dychom dúfa, že najkrajšia svetlica bude na zábere.

Nočná fotografia

Ukážková drzosť – nočná fotografia odfotená z ruky a v idúcom aute. Takmer nič nie je ostré. To však neznamená, že by sa v noci nedala spraviť aj takýmto spôsobom séria zaujímavých záberov. Ak sa nepodaria – zmažete ich.

Nočná fotografia

Ďalší zo záberov, na ktorom už je všetko konkrétne celkom potlačené. Obrazu dominujú dráhy svetiel, dokumentujúce, ako som pohol aparátom. Takéto zábery sa dajú využiť, ako abstraktné fotografie, alebo ako náladová ilustrácia.

Nočná fotografia Nočná fotografia

Fotené zhruba jednosekundovou expozíciou a zámerným šibrinkovaním aparátu pred rôznymi svetlami reklám.

Nočná fotografia

V noci vyzerajú na fotkách zaujímavo aj celkom bežné veci.

Nočná fotografia Nočná fotografia

Vľavo socha na sídlisku cez deň, vpravo v noci.

Nočná fotografia

Nudná fotka ulice sa môže tesne pred úplným zotmením zmeniť na zaujímavý záber.

Nočná fotografia

Tmavomodrú oblohu dosiahnete, ak začnete fotiť vo chvíli keď je už takmer úplná tma.

Nočná fotografia

Už o niekoľko minút neskôr obloha celkom stmavne a zábery nadobudnú charakter „pravej“ hlbokej noci.

Nočná fotografia

Iný príklad celkom obyčajného pohľadu.

Nočná fotografia

Pred zotmením.

Nočná fotografia

Po zotmení.

Ako sa používa: V nastavení aparátu zadajte veľmi dlhý expozičný čas a foťte. Správnu expozíciu je možné zistiť len pokusne.

Výhody, využitie: Efektné zábery so zvláštnou farebnosťou, ktorá sa v editore dá ešte zvýrazniť. Abstraktné snímky, nočné zábery.

Problémy: Ostré budú len objekty, ktoré sa nehýbu. Ak vám pred aparátom má prejsť auto, môžete rukou na chvíľu zacloniť objektív, inak budú na obrázku biele a červené pásy – stopy svetiel auta. Niekedy sa však celkom hodia. Ak má byť na zábere aj človek, nesmie sa počas celej expozície vôbec hýbať.

Pre kupujúcich: Nočná fotografia je skoro až fajnovosť, ktorú pri rodinnej fotografii nevyužijete. Aparát vhodný na tento účel by mal mať možnosť dlhej expozície – aspoň nejakých osem a viac sekúnd. Mnoho fotoaparátov nemá tak dlhé expozičné časy, pravdepodobne preto, aby zašumené fotky nerobili „hanbu“ značke aparátu. Okrem dlhého času je dôležité všimnúť si, či sa na fotoaparáte dá nastaviť aj ručné nastavenie bielej – na nočnú fotografiu je to ideálne, pretože niekedy nevystačíte s prednastavenými profilmi.

14× koment k článku Nočná fotografia

  1. Ahoj, neviete niekto poradit, kde sa da prihlasit na kurz fotografovania so zrkadlovkou? dikes.

  2. a so zrkalovkou sa foti normalne len to ma viac nastaveni a tie ma vacsinou kazdy fotak iny aj ked su podobne

  3. kikuska : no v noci je tma:D takze je to velmi pravdepodobne pokial si to nenastavis tak aby tam bolo nieco ine ako tma:p ak nepomoze ani nastavovanie tak treba dat dole krytku z objektivu este

  4. dakujem, ubezbecujem, ze kryt na objektive nebol, len som chcela poradit ako co nastavit aby som mohla fotit aj v noci, obycajnym digitalom som problem nemala. dakujem, prosim poradte.

  5. no treba si nastavit rezim priority casu,cize S, kde si sama nastavis dlzku uzavierky a skusat, v noci to moze byt aj viac sekund cize odporucam stativ alebo fotak dakam polozit

  6. ahoj.mám (zatial) jednu otázku. mám olympus SP570UZ a chcel by som od vás vedieť,poradiť či sa dajú s týmto aparátom fotiť hviezdy v noci,nočná obloha s hviezdami … díky,Tome.

  7. Hladam radu ako fotit zapad slnka, ale ked citam co pise philips, len dufam, ze nie je oficialny zastupca digi-foto, pretoze stupidnejsie odpovede som na webe este nevidel…budem hladat dalej..inde

  8. Ahoj
    zaujímalo by ma čo cenovo dostupné (= nejdem kupovať auto ale foťák) by ste mi odporúčali ak sa chcem zamerať na fotenie prírody (krajina, panoráma, ale i zvieratá – napr. rôzne druhy dravcov, vtákov … samozrejme aj makro rastlín a materiálov) a tiež nočná obloha tak, aby mi zachytila hviezdu oblohu (ako na wallpaper v HD) :D Ďakujem

  9. Ahoj Kristy,

    Ja som si kúpil canon eos m za 285€ v alze. Pre začiatočníkov je to najlepšia skoro zrkadlovka akú som kedy mal. Má skvelú automatiku, ale aj veľa pokročilých nastavení. Magneziove telo, kovové a vymeniteľné objektívy. Snímač a procesor totožný s canon 600d.

    Čo si viacej začiatočník môže priať pod 300 €??

Napíšte komentár

Tento web píše a prevádzkuje © Miro Veselý |  mv@mix.sk  |  facebook  |  google+  |  instagram  | 

Dozvedeli ste sa niečo užitočné? Pomôžte vašim priateľom nájsť tieto stránky. Zdieľajte ich.

banner
Advertisment ad adsense adlogger